Etusivu › Foorumit › HEDELMÖITYSHOIDOT › Inseminaatio 2019
Merkitty: inseminaatio
- Tämä aihe sisältää 16 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta sitten
Nimetön toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
-
10.4.2019, 10:15 #31240
Nimetön
Ei-aktiivinenHeippa!
Näyttäisi, että tälle aiheelle ei ole omaa ketjua, niin ajattelin kokeilla, että olisiko täällä muita, joilla on inseminaatio tiedossa tälle vuodelle. Meillä luonnollista yritystä takana 1,5 vuotta. Aluksi oltiin selittämättömästi hedelmättömiä, mutta nyt on käynyt ilmi, että miehelläni on alentunut siittiömäärä, joka johtuu kivesten suonikohjuista. Alentuneeseen siittiämäärään ei jostain syystä puututtu vasta kuin Naistenklinikalla, vaikka mainintaa siitä olikin.. Lisäksi 36 vuoden ikäni ei varmastikaan ole etu tässä asiassa.
Meillä alkaa ensimmäinen inseminaatio tässä kuussa. Minulle tehdään munarakkulan kypsytyshoito (ovulaation induktio) hormonipistoksin ja perjantaina käyn Naistenklinikalla opettelemassa, miten pistokset laitetaan itse (olen ymmärtänyt, että pistokset aloitetaan kp5, joka sattuu lauantaille). Seuraava käynti on sitten kp10, jolloin tehdään ultraäänitutkimus ja tarkistetaan munasarjat kehittyvän munarakkulan varmistamiseksi (niitä voi kehittyä myös liikaa, jolloin hoito keskeytetään). Mies tulee mukaan ultrauskerralla (ei pääse aikaisemmin), kun hänen pitää allekirjoittaa jokin paperi, jolla hyväksyy sukusolujensa käsittelyn. Tätä ei voinut tehdä ”etänä”, vaan on pakko käydä paikan päällä. Itse ovulaatio tulee osumaan heti pääsiäisen jälkeisille päiville (toivottavasti ei pääsiäisenä). Mieheni sperma pestään ja siitä valikoidaan parhaimmat, jotka sitten siirretään kohtuun mahdollisimman lähellä ovulaatiota.Kovin suuria odotuksia inseminaation osalta ei ole ja olisimme toivoneetkin pääsevämme suoraan IVF:ään. Näitä inseminaatioita tehdään luultavasti 3 mikäli siittiöitä saadaan tällä ekalla yrityksellä tarpeeksi. Jos ei, niin päästään ekan yrityksen jälkeen suoraan IVF-jonoon, joka lääkärin mukaan on tällä hetkellä n. 3kk Naistenklinikalla. Ja, jos hyvä tuuri käy, niin ei tarvitse mennä IVF:ään ollenkaan, mutta tuota ei uskalla toivoa tämän enempää, jotta ei putoa liian korkealta, jos putoaa.
Yksi syy, miksi näitä foorumeita olen käynyt läpi, on tieto. Googlettamalla saa todella vähän/vaikeasti tietoa hoitojen yksityiskohdista/ajoituksista. Yritänkin kirjoitella tänne omasta kokemuksestani mahdollisimman selkeästi heitä varten, jotka ovat laillani tietoa etsimässä vertaistuen lisäksi 🙂
Tervetuloa muut mukaan!
-
10.4.2019, 22:50 #31272
Nimetön
Ei-aktiivinenMoi Tiitiäinen,
Tervetuloa foorumille! 🙂 Mulla on mieheni kanssa takana kaksi inseminaatiota, joista ei tärpännyt. Nyt on ensimmäisen IVF:n/ICSI:n lääkehoito käynnissä ja punktio loppukuusta. Kysele vaan, jos tulee mieleen jotakin kysyttävää inseminaatioista 🙂 Toimenpiteenä sitä ei kannata jännittää…minulla ei ainakaan kumpikaan sattunut. Ja vaikka vähän nipistäisi niin on todella nopea toimenpide.
-
12.4.2019, 12:05 #31336
Nimetön
Ei-aktiivinenNoh, tuli sitten sekoiltua ihan kunnolla kirjautumisten kanssa. Minä siis olen tuo tuntematon käyttäjä, joka tämän aiheen aloitti..
Tänään kävin opettelemassa pistämistä Naistenklinikalla. Vanhempi naishoitaja oli oikein iloinen ja ystävällinen. Kotiin viemisiksi sain kirjalliset ohjeet, astian käytetyille neuloille ja spermanäytepurkin, jonka kanssa mies voi sitten mennä suoraan näytteenottohuoneeseen inseminaatiopäivän aamuna tai suorittaa purkittamisen kotona ja viedä spermalaboratorioon tunnin sisällä purkituksesta. Näyte pitää antaa/toimittaa klo 7:30-8:30 välillä.
Hoitaja näytti minulle ensin videon ja sitten harjoittelimme ihoa muistuttavaa läpyskää vasten pistämistä kahdella eri kynällä. Toinen oli Gonal-f (ovulaation induktioon) ja toinen Ovitrelle (munasolun irroitukseen). Olisin saanut kokeilla myös pistämistä ihan omaan ihoon, mutta en katsonut sitä omalla kohdallani tarpeelliseksi, kun minulla ei mitään erityistä neulakammoa ole. Huomenna pitäisi elämäni eka piikitys tehdä itse itseeni!
Gonal-f -piikkiä laitan viiden päivän ajan. Ensi viikolla kierron 10. päivä tarkistetaan veren estradioli-taso, joka on huipussaan ennen ovulaatiota. Verkikokeen jälkeen ultrataan munasarjat ja tarkistetaan munarakkulatilanne. Verikokeen ja ultran perusteella lääkäri pystyy kertomaan mille päivälle inseminaatio tulee ja milloin munasolun irroituspiikki tulee pistää. Meidän kohdalla on mahdollista, että ovulaatio osuu pääsiäiseen, jolloin inseminaatiota ei voida tehdä. Tässä tapauksessa lääkäri kertoo meille otollisimmat hetket saattaa siittiöt itse kohtuun. Inseminaatiota ei myöskään tehdä ja yhdynnät ovat viikon ajan kiellettyjä mikäli munarakkuloita on kypsynyt liikaa (monisikiöraskaskausriski).
-
24.4.2019, 23:37 #31740
Nimetön
Ei-aktiivinenNoniin, jatkoa edelliseen. Eli Gonal-f:ää piikitin kuten määrättiin viisi päivää. Vähän jännitti pistäminen, mutta kun olin ekan neulan tuohon mahamakkaraan iskenyt, niin yllätyin ihan, että niin sulavasti meni melkein huomaamatta! Siitä tuli jopa vähän kivaa 😀
Kiertopäivänä 10 oli ultraus (tehdään emättimen kautta) ja johtofollikkeli oli vasemmalla puolella 15mm, jonka perusteella lääkäri määräsi 2 lisäpäivää Gonal-f:lle ja munasolun irrotuspiikki Ovitrellen kiertopäivälle 12. Ovulaatio osui sitten kiertopäivälle 14 eli 2. pääsiäispäivälle, joten inseminaatiota ei meille valitettavasti päästy tekemään, koska se on pyhäpäivä. No, hoitaja piirsi sitten söpön sydämen tuon päivän kohdalle muistuttamaan meitä siitä otollisimmasta ajasta saattaa projekti loppuun kotona.
Kiertopäivä 16:sta lähtien minulle määrättiin 12 päiväksi keltarauhashormonia sisältävä Lugesteron emätinkapseli aamuin illoin tukemaan alkion kiinnittymistä. Ei mikään vaikea juttu, mutta hiukan sotkuista kyllä siinä vaiheessa, kun alkaa valumaan pois..
Rahaa on tähän mennessä mennyt lääkkeisiin n. 160€ (yksi Gonal-f piikki, yksi Ovitrelle piikki ja kaksi Lugesteron pakettia). Kannattaa varmuudeksi soittaa apteekkiin etukäteen noiden piikkien osalta, kun niitä ei pienimmissä välttämättä ole koko ajan varastossa (lähiapteekissani oli yksi Ovitrelle hyllyssä silloin, kun sinne soitin). Tästä syystä suosittelisin hankkimaan ne myös etukäteen, jottei iskisi paniikki piikityspäivänä, jos piikkiä ei paikallisessa apteekissa olekaan.
Mitään tavallisesta poikkeavia fyysisiä oireita ei minulle oli lääkityksistä tullut, paitsi ovulaatiopäivänä normaalistikin tuntemani ovulaatiokivut olivat voimakkaammat.
-
25.4.2019, 14:29 #31759
Nimetön
Ei-aktiivinenHeippa,
Olemme naispari, joilla hoitoja tehdään klinikalla lahjasiittiöillä. Kaksi kertaa on jo inseminaatio tehty. Letrotsolilla tehostettu munasolun toimintaa ja Ovitrellellä irroitettu. Sitten lugesteronia tueksi. Mutta negatiiviseen testiin on nuo kaksi inseminaatiota päätyneet. Viimeksi kun oli tarkoitus yrittää, selvisi ettei Letrotsoli ollutkaan enää pelannut kunnolla ja ei ollut kunnon munasolukasvua. Kärsin pcos tyyppisistä munasarjoista.No tänään käytiin sitten kp 10 ultrassa. Ollaan 5 päivää pistetty Gonal F:ää. Ultrassa näkyi hyvä johtofolli, yksi pienempi ja toisella puolella monen monta pikkuruista. Huomiseksi ei ehdi folli vielä kasvaa tarpeeksi ja sitten on viikonloppu. Niinpä nyt määrättiin jatkamaan Gonal F:ää, pitkittämään munasolun irtoamisen estävää lääkettä ja lopulta lauantaina sitten irroituspiikki Ovitrelle. Maanantaiksi on varattu inseminaatioaika.
Hyvillä mielin odotetaan inseminaatiota, mutta kieltämättä pelottaa jos kolmaskaan kerta ei tärppää. Tähän mennessä hoitoihin mennyt yli 5000e ja jos nyt ei tärppää niin siirrytään koeputkihedelmöityksiin ja niissä riittää rahat korkeintaan yhteen kertaan. Luovutettua spermaakin on jäljellä enää yksi erä joten sitä pitää ostaa lisää ja se maksaa kanssa pari tuhatta euroa.
Kovasti pidetään nyt peukkuja tälle tulevalle inseminaatiolle.
-
25.4.2019, 15:12 #31760
Nimetön
Ei-aktiivinenMoi ja tervetuloa!
Ymmärrän huolesi. Itse olen ajatellut, että keinohedelmöitykseen joudutaan varmasti, joten kovin paljon toivoa en ole laittanut inseminaatioiden varaan. Olisi sitten vain hyvin positiivinen yllätys, jos inseminaatiosta raskautuisin.. MUTTA, inseminaatioillakin saadaan tuloksia! Toivon todella, että teillä tärppäisi tällä kertaa. Tuo rahan meno tuo varmasti paljon lisäpaineita onnistumisen kannalta, vaikka pieneltä se sitten siinä vaiheessa tuntuu, kun on nyytti kainalossa. Tsemppiä <3
-
25.4.2019, 15:21 #31762
Nimetön
Ei-aktiivinenKiitos! Ja tsemppiä teille myös! Me ollaan jotenkin sokeasti uskottu että tottakai tullaan inseminaatiosta raskaaksi. Aina sitä kai kuvittelee, että kaikilla muilla voi olla haasteellisempaa tulla raskaaksi mutta ei meillä. Mutta nyt ei auta kuin elää hetki kerrallaan ja toivoa parasta. Rahan meno ei muuten niin harmita, mutta pelottaa että se loppuu kesken ja olisi pakko pitää sen takia pidempi tauko hoidoista. No, mulla on tapana mennä asioissa vähän turhan pitkälle ja kehittää kauhukuvia ? Mutta kiva kohdata ihmisiä jotka on enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa.
-
-
-
30.7.2019, 21:36 #33522
Nimetön
Ei-aktiivinenHei tää toimii taas! 🙂
Meidän ensimmäinen inseminaatioyritys meni mönkään, kun inseminaatiopäivä osui pääsiäismaanantaille ja pyhinä ei ole vastaanottoa. Ja eipä se sitten sillä itse-yrittämiselläkään onnistunut (ylläri!). Toinen kerta aloitettiin saman kaavan mukaan kuin ensimmäinenkin ja munasoluja kypsyi ovulaation induktiolla tällä kertaa kaksi. Siittiöitä oli kuitenkin pesun jälkeen jäljellä vain 0,5milj./ml, joka on hyvin vähän eli mahdollisuudet raskautua tästä hoidosta ovat lähinnä teoreettiset. Odottelen tässä nyt sitten seuraavan kierron alkamista, jonka jälkeen voin soittaa Naistenklinikalle ja meidät laitetaan siitä sitten IVF/ICSI-jonoon. Luultavasti hoito tulee olemaan ICSI eli mikrohedelmöitys vähäisen siittiömäärän vuoksi.
Sitä en oikein ymmärrä, että miksi spermaa ei koepestä ennen kuin lähdetään toteuttamaan inseminaatiota. Joku lääkäri jotain sellaista puhuikin, mutta ei sitä sitten kai tehty. Tuntuu siltä, että olen ihan turhaan piikitellyt itseäni kahden kierron verran (+ maksanut ne piikit ja vastaanottokäynnit!), kun sen ajan olisimme voineet olla jo jonossa keino-/mikrohedelmöitykseen. Ehkä siihen on jokin syy. Ajattelin ensi kerralla kysäistä vastaanotolla..
Olen muuten alkanut laittaa ylös myös näistä hoidoista koituvia kustannuksia. Julkisella (Naistenklinikka Helsingissä) kun olemme, niin yhden inseminaatio-hoidon hinnaksi on tullut kahden klinikkakäynnin ja lääkkeiden kanssa n. 250€.
-
20.9.2019, 16:35 #33551
Nimetön
Ei-aktiivinenNo niin.. Meikäläisillä sitten pamahti tietoon että inseminaatioon matkamme käy, koska en ovuloi joka kierto. Perus letrozol annos ei myöskään riittänyt, joten seuraavaan kiertoon otan 2 tbl/pv kierron päivinä 5-9 Kävimme eilen taas Kuopiossa ja minulle tehtiin munajohtimien aukiolotutkimus, AUTS.. Ilman esilääkettä, kun en tiennyt tulevasta tutkimuksesta, epäilivät ultrassa nesteentäyttämiä johtimia.. Noh, toinen puoli auki ja toinen ainakin osittain. Meillä on jo yksi 4w tytär ja yritystä toiselle jo yli 3w.. Vuoden alusta vasta hakeuduttiin hoitoihin. Miten tuo inseminaatio käytännössä on muilla sujunut, tarviiko etukäteen jännittää/pelätä??
-
21.9.2019, 13:19 #33556
Nimetön
Ei-aktiivinenMoi Nimahy! Omalla kohdalla inseminaatio oli hyvin helppo kaikinpuolin, eikä siinä mitään kivuliasta tulla tekemään (itse tehtävät hormonipistokset voivat olla joillekin aluksi vaikeaa, jos niitä tarvitaan, mutta eivät satu). Meillä ensimmäisellä kerralla ovulaatio osui pyhäpäivälle, joten inseminaatiota ei pystytty tekemään, mutta toinen kerta saatettiin loppuun asti (tuloksetta). Nyt ollaan IVF/ICSI -jonossa, koska siittiöiden määrä on meillä liian alhainen inseminaatiota varten. Inseminaatiota ei tarvitse jännittää eikä pelätä 🙂 Tsemppiä teille!
-
-
22.9.2019, 09:27 #33564
Nimetön
Ei-aktiivinenKiitos Tiitiäinen vastauksesta ja parasta menestystä seuraaviin hoitoihin ? Onkohan normia että ton torstaisen aukiolotutkimuksen jälkeen olen edelleen kipeä alavatsasta, varsinkin kyykätessä (parsinavetan lypsy 2x pv)? Onneksi ei ole kuin rusehtavaa vuotoa vähän.. Onko jotain muutakin sivustoa josta voisi opiskella tätä hedelmöllisyyshoito asiaa? Tietäisi vähän mitä seuraavaksi tapahtuu.. Viime kerrasta jäi vähän paha maku kun tunsin olevani nukke jolle ei kerrottu eikä selitetty mitään mitä tapahtui..
-
23.9.2019, 14:47 #33566
Nimetön
Ei-aktiivinenKiitos 🙂
Hmm, en osaa kyllä sanoa, onko normaalia alavatsa kipu. Ehkä sinun tapauksessa voi ollakin, kun tutkimus teki sinulla itsessään kipeää. Onko kipua edelleen? Jos se pitkittyy tai pahenee, niin ota sitten yhteyttä terveyskeskukseen, jos et ole jo näin tehnyt. Itselläni ei ollut mitään kipuja aukiolotutkimuksen aikana eikä jälkeen. Facebookissa on Simpukan vertaistukiryhmiä, jotka ovat oman kokemukseni mukaan aktiivisempia kuin tämä foorumi. Koska teillä on jo lapsi, niin sinulle sopiva ryhmä olisi ”Lapselliset lapsettomat”
-
-
23.9.2019, 15:22 #33567
Nimetön
Ei-aktiivinenHei, oon uusi täällä. 🙂
Meillä yritystä takana 1,5 vuotta ja diagnoosina selittämätön lapsettomuus. Hoitosuunnitelmana nyt 3-4 putkeen mennyttä ovulaation induktiota + inssiä ennen kun siirrytään IVF:ään. Julkisella ollaan siis hoidoissa. Nyt meneillään vasta eka hoitokierros. Yllättäen kaikki on mennyt tosi hyvin, vaikka olin alussa tosi skeptinen ja pelkäsin hyperiä ym. Kp5 alkaen mulla oli käytössä gonal-f pistokset, tsekkausultra kp9 kertoi, että vaste oli hyvä: löytyi yksi hyvin kasvava johtofollikkeli ja toinen vähän pienempi. Pistoksia jatkettiin kp11 asti, kp 12 illalla pistin irrotuspiikin (Pergnyl) ja kp 14 aamulla tehtiin inssi. Nyt sitten tukilääkkeenä on Lugesteron ja odotellaan, että miten kävi… Gonal-f:stä ei tullut mitään sivuoireita, mutta Pregnylistä, inssistä ja lugejen aloittamisesta asti oon ollut tosi kipeä ja väsynyt. Hoidon alkupuolen mieliala oli vielä tosi innostunut, odottava ja toiveikas (ehkä osin kun kaikki tää oli meille uutta ja jännää ja viimein tuntui, että jotain konkreettista tapahtuu), mutta nyt ei enää niin hyvä fiilis ja mietin vaan koko ajan, että turhaa kärsimystä tämä kun pieleen menee kuitenkin (onnistumisprosentit ovat kuitenkin tosi minimaaliset)…
-
-
JulkaisijaArtikkelit
- Alueelle ‘HEDELMÖITYSHOIDOT’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.