Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT Ivf/icsi/pas 2020 vol. 1

Luet parhaimillaan 6 vastausketjuja
  • Julkaisija
    Artikkelit
      Leeloo
      Osallistuja

Hei kaikki,

Ajattelin aloittaa uuden keskustelun kun huomasin että tälle vuodelle ei ole vielä omaa. Niin ihana lukea noita 2019 ryhmän tekstejä että toivottavasti moni löytää tännekin – vertaistuki tässä prosessissa on kullan arvoista!

Olen itse uusi täällä ja aloitin IVF hoidot maaliskuussa 2020. Lapsettomuutta takana noin 1,5 vuotta, syynä minun todella alhainen AMH (0,69) joka johtuu siitä, että minulta leikattiin vasemmasta munasarjasta nelisen vuotta sitten endometrioosi eli ’suklaa’ kysta n.11cm halkaisijaltaan. Olisinpa silloin tiennyt että se tarkoitti myös samaa kuin että hedelmällisyyteni laskee n. 50-75% saman tien :/

Nyt ikää 32v ja miehellä 36v. Ensimmäisessä munasolukeräyksessä saimme vaivaiset 3 munasolua, joista yksi 2pv ikäinen alkio. Kaiken tuskan lisäksi päälle pamahti vielä korona, ja meidän alkionsiirto jäi kokonaan – alkio piti pakastaa ja hoidot meni jäähylle.

Järkyttyneenä siitä että minun hedelmälliset päivät alkoivat olla luetut, ja tietysti myös koska emme tienneet kuinka kauan koronan takia hoitomme ovat tauolla ja onko sen jälkeen jo liian myöhäistä, keräsimme viimeisetkin säästömme ja aloitimme toukokuussa Dextralla yksityiset hoidot. Näistä hoidoista saimme 5 munasolua joista 3 hedelmöittyi ja niistä kehittyi 2 blastokystaa! Olin muuttanut kyllä elämäntapojani hurjasti joten liekkö se vaikuttanut parempaan saaliiseen vai erilaiset lääkkeet. 2 blastoa oli silti hurjempaa kuin suurimmissa unelmissamme uskalsimme toivoa tällä taustalla ja pääsin samalla tuoresiirtoon myös.

Nyt siis siirron jälkeen pp8 enkä uskalla vielä testata. Viralliseen testipäivään 3 päivää, on kyllä ollut aivan järkyttävän piinaavaa. Välillä tuntuu että voiko se onnistua todella, välillä olen ihan varma että ei varmasti onnistu. Onko ketään kohtalontovereita?

taika
      Osallistuja

Moikka!

Itsekin eksyin tänne vasta nyt vertaistuen toivossa 🙂 Mites teillä kävi, testipäivä on tainnut olla jo? Toivottavasti olisi tärpännyt! Kamala juttu, että koronan vuoksi ette päässeet tuoresiirtoon, välillä sitä miettii, että miten kaikki ikävät asiat kasaantuvatkin samoille ihmisille kannettavaksi 🙁

Jäikö sulla siis hedelmöittyneitä alkioita vielä pakastettavaksi odottamaan seuraavaa yritystä, jos nyt ei olisi tärpännyt?

Me ollaan oltu ivf-jonossa alkuvuodesta saakka julkiselle, nyt heinäkuun lopussa on vihdoin tarkempi hoidon suunnitteluaika. Viimeksi oli puhetta, että tästä pääsisi jo noin kuukaudessa itse hoitoon, mutta tähän suhtaudun vähän skeptisesti. Viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa yritettiin muutaman kerran inseminaatiota, mutta ilman toivottua tulosta. Itse en inseminaatioon uskonut lähtökohtaisestikaan kovin paljoa, joten oli helpotus päästä ivf-jonoon jos tätä kautta tärppäisi.

Mulla on ollut siis kohdun ulkoinen raskaus kolme vuotta sitten, raskaus alkoi tuolloin itsestään ja ilman juurikaan yrittämistä. Tuon jälkeen en kuitenkaan ole raskautunut yrityksistä huolimatta uudelleen.

Lapsettomuustutkimuksissa selvisi toisen munanjohtimista olevan tukossa, mikä on ilmeisesti ollut syy myös kohdun ulkoiseen raskauteen. Toinen munanjohtimista on kuitenkin auki ja miehen sperma kunnossa eli tältä osin syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt. Meillä ikää molemmilla 30v ja elintavat mielestäni melko terveelliset.

Onko teillä on tarkoitus jatkaa nyt hoitoja, jos ei tällä kertaa vielä tärpännyt?

Itsellä on hyvin vaihtelevat fiilikset koko ajan, toisaalta olen hyvin toiveikas, että kyllä lapsi vielä saadaan ja mahdollisuudet ovat hyvät. Toisaalta taas pelottaa kamalasti, jäämmekö lopullisesti lapsettomiksi ja miten tulen sen ikinä kestämään, kun omia lapsia olen toivonut niin kauan kuin muistan.

• Tätä vastausta muokkasi 1 kuukausi, 1 viikko sitten taika.
      Amy
      Osallistuja

Moikka Leeloo ja taika! Kiva, että täältä löytyi keskustelu ivf:ää tällä hetkellä läpikäyville. Mulla on taikan kanssa vähän yhteistä eli yksi kohdunulkoinen raskaus takana eikä sen jälkeen mitään. Yhteensä ollaan yritetty kaksi vuotta ja viime jouluna oli toi kohdunulkoinen. Alkoi ekasta letrokierrosta, mutta sen jälkeen ei sit oo inssit eikä induktiot tuottaneet mitään. Olemme nyt Dextrassa ivf-hoidossa ja munasolupunktio on huomenna eli perjantaina 26.6. JÄNNITTÄÄ!

Mulla kans todella vaihtelevat fiilikset. Välillä huomaan haaveilevani ihan kybällä, että saadaan vauva piankin alulle, mutta jos yhtään alan miettimään niin epätoivoinen olo tulee. Mulla on ylipainoa jonkin verran ja se kans huolestuttaa ja vaivaa. Olen yrittänyt vaikka mitä laihtuakseni ja välillä saanutkin 10kg pois. Tulee hemmetin helposti takaisin. Mulla on myös havaittu lievää pco:ta. En tiedä johtuuko se ylipainosta vai ylipaino siitä. Tai ainakin tämä tiputtamisen vaikeus ja helposti kertyminen tuntuu olevan joku vitsaus:(

Tsemppiä teille ja kiva, jos tänne tulee päivityksiä. Koitan itse muistaa tulla kertomaan miten sujuu asiat.

taika
      Osallistuja

Oi, tsemppiä sulle huomiseen punktioon! Kerro sitten miten meni ja oliko miten kivuliasta. Ootko kestänyt muuten lääkityksen hyvin? Toivotaan nyt että sullakin tärppäisi, teilläkö siis eka ivf nyt käynnissä?

Mua just jännittää miten kroppa ja mieli kestää niin suuret hormoniannokset, mulla on ollut inseminaatiossa ja induktiohoidossa gonal-f aika maltillisista annoksilla ja siitä ei kyllä tullut oireita. Myös toi ite punktio jännittää tulevaisuudessa, kun kaikissa infomateriaaleissa on peloteltu kivuliaisuudesta ja rauhoittavista sekä kipulääkityksestä. Ja just että vaikuttaako se mun toinen tukossa oleva munanjohdin jotenkin siihen punktioon. Mutta kai nää kaikki ajallaan selviää… Ja kaiken kivun olisi kyllä valmis kestämään jos vaan saisi toivotun lopputuloksen syliin saakka.

Tsemppiä myös painonpudotukseen! Mulla on kanssa joku ties kuinka monennes dieetti käynnissä vaikkei ylipainoa nyt just olekaan, mutta koen silti että vielä ois tekemistä sen suhteen että olisi tyytyväisempi olo kropassa.

Leeloo
      Osallistuja

Moikka Taika ja Amy!

Meille kävi niin uskomattomasti että ensimmäisestä tuoresiirrosta tuli plussa! Vieläkin on epäuskoinen olo ja testattiin moneen kertaan että voiko olla mahdollista, en ole koskaan nähnyt positiivista raskaustestiä 😀

Ennen kaikkea nyt onnellisuuden lisäksi pelonsekaiset fiilikset että kohta menee joku pieleen ja keskenmenon riskit kummittelevat mielessä. Nyt aikainen vaihe vielä menossa 5+1 ja varhaisultra parin viikon päästä. Jonkin verran myös endo kipuja ollut nyt niin mietin että voivatkohan nekin jotenkin pahentaa tilannetta. Meidän alkio oli myös luokiteltu 2BB:ksi, mikä ei ole erityisen kovaluokkainen alkio mutta toivotaan että se siellä matkassa pysyisi silti. Meillä on siis kaksi alkiota vielä pakkasessa jos tämä ei onnistukaan (yksi 2pv julkisella, ja yksi blastokysta Dextrassa).

Hirveästi tsemppiä Amylle punktioon ja taikalle siihen että hoidot alkaisivat mahdollisimman pian. Kamalaa että olette joutuneet kokemaan kohdun ulkoisen raskauden, onneksi se on IVF:ssä kai aika harvinaista. Mulle on tehty siis kaks punktiota ja ensimmäinen oli ihan hirveä mutta toinen lähes kivuton ja olin jo seuraavana päivänä suht normaali. Erona se että toisen jälkeen mulle laitettiin heti sairaalassa suonensisäisesti Litalginia. Kannattaa pyytää sitä varalta?

En ole koskaan luomuna raskautunut joten olin varautunut siihen että näin vähillä ja heikoilla munasoluilla se ei välttämättä koskaan ole mahdollista. Mutta IVF on kyllä ihmeellinen prosessi, kannattaa ehdottomasti pysyä toiveikkaana!

Amy
        Osallistuja

EIKÄ!<3 Hurjasti onnea ja toivotaan todellakin, että kaikki sujuu hyvin. Ihana kuulla hyviä uutisia ja kokemuksia. Voi kun meiltäkin löytyis jotain siirrettävää. Tuu kertoo tänne Leeloo joskus miten on lähtenyt sujumaan jos muistat:) Ja oliko sulla millasia oireita ennen plussaa? Vaik nehän voi kyllä tulla lääkkeistäkin, mutta kiinnostaa kaikki.

taika
        Osallistuja

Oi vitsi, mieletöntä ja paljon onnea! Toivotaan että pieni pysyy matkassa mukana 😍 ja tuu ihmeessä päivittämään miten varhaisultrassa suju ymsyms. Ja täytyy vain olla luottavaisin mielin tätä prosessia kohtaan 🙂
        Onko muuten sun mielestä eroja siinä asioiko julkisella vai yksityisellä? Muuta kuin luonnollisesti hinta…

Leeloo
      Osallistuja

Kiitos, on kyllä ihmeellinen ja täysin epäuskoinen olo. 11 Päivää varhaisultraan, en tiedä miten ikinä jaksan odottaa siihen. Odotan vieläkin joka päivä että milloin ne menkat sieltä alkaa, mutta ainakin vielä näyttää pysyvän poissa.

Ne piinapäivät alkion siirronjälkeen oli kyllä todellakin piinaavia. Tarkkailin tietysti jokaista mahdollista oiretta mutta lopulta niitä oli kyllä aika vähän. Yhtenä päivänä oisko ollut pp2 tuli pariksi tunniksi sellanen yököttävä paha olo mutta se meni nopeasti ohi. Sitten rinnat alkoivat aristaa sivuilta muistaakseni pp3 ja olivat erityisen kipeet yöllä. Mutta suunnilleen viikon kuluttua siirrosta nämäkin tuntemukset hävisivät kuin tuhka tuuleen ja pp7 lähtien siihen asti kun tein testin ei ollut oikeestaan mitään oireita ja olin jo heittämässä kirvettä kaivoon. Testipäivää ennen alkoivat menkkamaiset jomotukset jotka ovat jatkuneet aaltoimaisina tähän päivään asti. Mulla ei todellakaan ollut sellaista tunnetta että ’nyt tiedän että olen raskaana’ tai muuta mistä kaikki puhuu 😀 joten varmaan se on vaan niin yksilöllistä ja todella hankalaa oikein tietää mistään muusta kun sitten testistä.

Taika tuohon sun kysymykseen yksityisen tai julkisen puolen hoidoista, sanoisin et suosin yksityistä ehkä juuri siksi että koin että meidän hoito räätälöitiin paljon tarkemmin siihen millaiset lähtökohdat just meillä on. Siinä otettiin huomioon että sairastan endometrioosia johon sain kortisoonia mitä syön vieläkin varhaisultraan asti. Sen lisäksi mun alhainen AMH ja vähäinen follikkeli määrä otettiin huomioon niin että niitä stimuloitiin vähäisemmillä hormooni annoksilla pitempään, ettei ne kypsynyt niin nopeasti kuin julkisella. Julkisella multa saatiin 3 munasolua joista kaikki hedelmöittyi mutta vain yksi selvisi 2 päiväiseksi alkioksi, ja yksityisellä saatiin 5 munasolua joista 3 hedelmöittyi mutta kaikki kolme kehittyivät balstokystiksi asti (tosin yksi pysähtyi 6 päivään). Sinäänsä siis yksityiseltä kuitenkin parempi tulos vaikka onhan noi silti aika heikkoja lukuja kaiken kaikkiaan 😀

Tietysti myös yksityisen hyvä puoli oli se että saatiin pyörät pyörimään saman tien ja hoito alkamaan heti seuraavaan kiertoon. Varsinkin mun kohdalla aikaa ei ole paljon hukattavissa joten siinä mielessä suosittelisin ehdottomasti yksityistä. Hoidot maksoivat kaikenkaikkiaan suunnilleen 4000 euroa mikä kyllä kirpaisi mutta on niin sen arvosta jos nyt käy hyvin. En tiedä myös vaikuttiko mutta söin joka päivä purkista ubikinonia, sekä e ja d vitamiinia. Niiden pitäis tukea munasolujen laadukkuutta.

Tsemppiä molemmille, toivotaan et kaikki menee hyvin ja saatte monta hyvälaatuista alkioita, ja vaikka ei tuliskaan kun ees yks niin joskus sekin riittää 🙂

Amy
      Osallistuja

Noniin, nyt on punktio takana. Rakkuloita oli 28 ja niistä 23:sta saatiin munasolu. Koska rakkuloita oli niin paljon ei tuoresiirtoon lähdetä vaikka siirrettävää tulisikin. Joudutaan odottelemaan siis PAS:iin. Nyt sormet ristiin, että saadaan blasto(ja) pakkaseen. Punktio itsessään meni tosi kivuttomasti ja henkilökunta tuolla yksityisellä on kyllä NIIN ihanaa. Voin yhtyä Leeloon kommenttiin, että ihanan nopeesti siellä asiat rullaa. Käytiin nopee kääntymässä julkisella yhden inssin verran, mutta sit oli selvää et halutaan IVF:ään kahden epäonnistuneen inssin jälkeen ja koska 2v yrittämistä on jo takana. Julkisella oltiin IVF:n suhteen tosi nihkeitä ja koin, että mitään tietoa ei haluttu antaa ja puhuttiin vaan ovulaatioinduktioiden jatkamisesta sekä jokasen epäonnistuneen kierron väliin aina välikierto. Ei ois enää pää kestäny.

Ja ihana kuulla Leeloo ettei sulla ollut mitään oloa, että ”Nyt tärppäs”. Mua aina vituttaa, kun ei mulla oo ollu sellanen olo, kuin joskus parissa kierrossa. Aina ihan sellanen olo, että en tosiaan oo raskaana. Myös sillon, kun oli kohdunulkoinen. Paljon onnea teidä raskauteen<3

Luet parhaimillaan 6 vastausketjuja
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.