Etusivu Foorumit HEDELMÖITYSHOIDOT Ivf/icsi/pas 2020 vol. 1

• Tämä aihe sisältää 156 vastaukset, 12 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta sitten Nimetön toimesta.
Luet parhaimillaan 100 vastausketjuja
  • Julkaisija
    Artikkelit
      Nimetön
      Ei-aktiivinen

Hei kaikki,

Ajattelin aloittaa uuden keskustelun kun huomasin että tälle vuodelle ei ole vielä omaa. Niin ihana lukea noita 2019 ryhmän tekstejä että toivottavasti moni löytää tännekin – vertaistuki tässä prosessissa on kullan arvoista!

Olen itse uusi täällä ja aloitin IVF hoidot maaliskuussa 2020. Lapsettomuutta takana noin 1,5 vuotta, syynä minun todella alhainen AMH (0,69) joka johtuu siitä, että minulta leikattiin vasemmasta munasarjasta nelisen vuotta sitten endometrioosi eli ’suklaa’ kysta n.11cm halkaisijaltaan. Olisinpa silloin tiennyt että se tarkoitti myös samaa kuin että hedelmällisyyteni laskee n. 50-75% saman tien :/

Nyt ikää 32v ja miehellä 36v. Ensimmäisessä munasolukeräyksessä saimme vaivaiset 3 munasolua, joista yksi 2pv ikäinen alkio. Kaiken tuskan lisäksi päälle pamahti vielä korona, ja meidän alkionsiirto jäi kokonaan – alkio piti pakastaa ja hoidot meni jäähylle.

Järkyttyneenä siitä että minun hedelmälliset päivät alkoivat olla luetut, ja tietysti myös koska emme tienneet kuinka kauan koronan takia hoitomme ovat tauolla ja onko sen jälkeen jo liian myöhäistä, keräsimme viimeisetkin säästömme ja aloitimme toukokuussa Dextralla yksityiset hoidot. Näistä hoidoista saimme 5 munasolua joista 3 hedelmöittyi ja niistä kehittyi 2 blastokystaa! Olin muuttanut kyllä elämäntapojani hurjasti joten liekkö se vaikuttanut parempaan saaliiseen vai erilaiset lääkkeet. 2 blastoa oli silti hurjempaa kuin suurimmissa unelmissamme uskalsimme toivoa tällä taustalla ja pääsin samalla tuoresiirtoon myös.

Nyt siis siirron jälkeen pp8 enkä uskalla vielä testata. Viralliseen testipäivään 3 päivää, on kyllä ollut aivan järkyttävän piinaavaa. Välillä tuntuu että voiko se onnistua todella, välillä olen ihan varma että ei varmasti onnistu. Onko ketään kohtalontovereita?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka!

Itsekin eksyin tänne vasta nyt vertaistuen toivossa 🙂 Mites teillä kävi, testipäivä on tainnut olla jo? Toivottavasti olisi tärpännyt! Kamala juttu, että koronan vuoksi ette päässeet tuoresiirtoon, välillä sitä miettii, että miten kaikki ikävät asiat kasaantuvatkin samoille ihmisille kannettavaksi 🙁

Jäikö sulla siis hedelmöittyneitä alkioita vielä pakastettavaksi odottamaan seuraavaa yritystä, jos nyt ei olisi tärpännyt?

Me ollaan oltu ivf-jonossa alkuvuodesta saakka julkiselle, nyt heinäkuun lopussa on vihdoin tarkempi hoidon suunnitteluaika. Viimeksi oli puhetta, että tästä pääsisi jo noin kuukaudessa itse hoitoon, mutta tähän suhtaudun vähän skeptisesti. Viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa yritettiin muutaman kerran inseminaatiota, mutta ilman toivottua tulosta. Itse en inseminaatioon uskonut lähtökohtaisestikaan kovin paljoa, joten oli helpotus päästä ivf-jonoon jos tätä kautta tärppäisi.

Mulla on ollut siis kohdun ulkoinen raskaus kolme vuotta sitten, raskaus alkoi tuolloin itsestään ja ilman juurikaan yrittämistä. Tuon jälkeen en kuitenkaan ole raskautunut yrityksistä huolimatta uudelleen.

Lapsettomuustutkimuksissa selvisi toisen munanjohtimista olevan tukossa, mikä on ilmeisesti ollut syy myös kohdun ulkoiseen raskauteen. Toinen munanjohtimista on kuitenkin auki ja miehen sperma kunnossa eli tältä osin syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt. Meillä ikää molemmilla 30v ja elintavat mielestäni melko terveelliset.

Onko teillä on tarkoitus jatkaa nyt hoitoja, jos ei tällä kertaa vielä tärpännyt?

Itsellä on hyvin vaihtelevat fiilikset koko ajan, toisaalta olen hyvin toiveikas, että kyllä lapsi vielä saadaan ja mahdollisuudet ovat hyvät. Toisaalta taas pelottaa kamalasti, jäämmekö lopullisesti lapsettomiksi ja miten tulen sen ikinä kestämään, kun omia lapsia olen toivonut niin kauan kuin muistan.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka Leeloo ja taika! Kiva, että täältä löytyi keskustelu ivf:ää tällä hetkellä läpikäyville. Mulla on taikan kanssa vähän yhteistä eli yksi kohdunulkoinen raskaus takana eikä sen jälkeen mitään. Yhteensä ollaan yritetty kaksi vuotta ja viime jouluna oli toi kohdunulkoinen. Alkoi ekasta letrokierrosta, mutta sen jälkeen ei sit oo inssit eikä induktiot tuottaneet mitään. Olemme nyt Dextrassa ivf-hoidossa ja munasolupunktio on huomenna eli perjantaina 26.6. JÄNNITTÄÄ!

Mulla kans todella vaihtelevat fiilikset. Välillä huomaan haaveilevani ihan kybällä, että saadaan vauva piankin alulle, mutta jos yhtään alan miettimään niin epätoivoinen olo tulee. Mulla on ylipainoa jonkin verran ja se kans huolestuttaa ja vaivaa. Olen yrittänyt vaikka mitä laihtuakseni ja välillä saanutkin 10kg pois. Tulee hemmetin helposti takaisin. Mulla on myös havaittu lievää pco:ta. En tiedä johtuuko se ylipainosta vai ylipaino siitä. Tai ainakin tämä tiputtamisen vaikeus ja helposti kertyminen tuntuu olevan joku vitsaus:(

Tsemppiä teille ja kiva, jos tänne tulee päivityksiä. Koitan itse muistaa tulla kertomaan miten sujuu asiat.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Oi, tsemppiä sulle huomiseen punktioon! Kerro sitten miten meni ja oliko miten kivuliasta. Ootko kestänyt muuten lääkityksen hyvin? Toivotaan nyt että sullakin tärppäisi, teilläkö siis eka ivf nyt käynnissä?

Mua just jännittää miten kroppa ja mieli kestää niin suuret hormoniannokset, mulla on ollut inseminaatiossa ja induktiohoidossa gonal-f aika maltillisista annoksilla ja siitä ei kyllä tullut oireita. Myös toi ite punktio jännittää tulevaisuudessa, kun kaikissa infomateriaaleissa on peloteltu kivuliaisuudesta ja rauhoittavista sekä kipulääkityksestä. Ja just että vaikuttaako se mun toinen tukossa oleva munanjohdin jotenkin siihen punktioon. Mutta kai nää kaikki ajallaan selviää… Ja kaiken kivun olisi kyllä valmis kestämään jos vaan saisi toivotun lopputuloksen syliin saakka.

Tsemppiä myös painonpudotukseen! Mulla on kanssa joku ties kuinka monennes dieetti käynnissä vaikkei ylipainoa nyt just olekaan, mutta koen silti että vielä ois tekemistä sen suhteen että olisi tyytyväisempi olo kropassa.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka Taika ja Amy!

Meille kävi niin uskomattomasti että ensimmäisestä tuoresiirrosta tuli plussa! Vieläkin on epäuskoinen olo ja testattiin moneen kertaan että voiko olla mahdollista, en ole koskaan nähnyt positiivista raskaustestiä 😀

Ennen kaikkea nyt onnellisuuden lisäksi pelonsekaiset fiilikset että kohta menee joku pieleen ja keskenmenon riskit kummittelevat mielessä. Nyt aikainen vaihe vielä menossa 5+1 ja varhaisultra parin viikon päästä. Jonkin verran myös endo kipuja ollut nyt niin mietin että voivatkohan nekin jotenkin pahentaa tilannetta. Meidän alkio oli myös luokiteltu 2BB:ksi, mikä ei ole erityisen kovaluokkainen alkio mutta toivotaan että se siellä matkassa pysyisi silti. Meillä on siis kaksi alkiota vielä pakkasessa jos tämä ei onnistukaan (yksi 2pv julkisella, ja yksi blastokysta Dextrassa).

Hirveästi tsemppiä Amylle punktioon ja taikalle siihen että hoidot alkaisivat mahdollisimman pian. Kamalaa että olette joutuneet kokemaan kohdun ulkoisen raskauden, onneksi se on IVF:ssä kai aika harvinaista. Mulle on tehty siis kaks punktiota ja ensimmäinen oli ihan hirveä mutta toinen lähes kivuton ja olin jo seuraavana päivänä suht normaali. Erona se että toisen jälkeen mulle laitettiin heti sairaalassa suonensisäisesti Litalginia. Kannattaa pyytää sitä varalta?

En ole koskaan luomuna raskautunut joten olin varautunut siihen että näin vähillä ja heikoilla munasoluilla se ei välttämättä koskaan ole mahdollista. Mutta IVF on kyllä ihmeellinen prosessi, kannattaa ehdottomasti pysyä toiveikkaana!

Nimetön
        Ei-aktiivinen

EIKÄ!<3 Hurjasti onnea ja toivotaan todellakin, että kaikki sujuu hyvin. Ihana kuulla hyviä uutisia ja kokemuksia. Voi kun meiltäkin löytyis jotain siirrettävää. Tuu kertoo tänne Leeloo joskus miten on lähtenyt sujumaan jos muistat:) Ja oliko sulla millasia oireita ennen plussaa? Vaik nehän voi kyllä tulla lääkkeistäkin, mutta kiinnostaa kaikki.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Oi vitsi, mieletöntä ja paljon onnea! Toivotaan että pieni pysyy matkassa mukana ? ja tuu ihmeessä päivittämään miten varhaisultrassa suju ymsyms. Ja täytyy vain olla luottavaisin mielin tätä prosessia kohtaan 🙂
        Onko muuten sun mielestä eroja siinä asioiko julkisella vai yksityisellä? Muuta kuin luonnollisesti hinta…

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Kiitos, on kyllä ihmeellinen ja täysin epäuskoinen olo. 11 Päivää varhaisultraan, en tiedä miten ikinä jaksan odottaa siihen. Odotan vieläkin joka päivä että milloin ne menkat sieltä alkaa, mutta ainakin vielä näyttää pysyvän poissa.

Ne piinapäivät alkion siirronjälkeen oli kyllä todellakin piinaavia. Tarkkailin tietysti jokaista mahdollista oiretta mutta lopulta niitä oli kyllä aika vähän. Yhtenä päivänä oisko ollut pp2 tuli pariksi tunniksi sellanen yököttävä paha olo mutta se meni nopeasti ohi. Sitten rinnat alkoivat aristaa sivuilta muistaakseni pp3 ja olivat erityisen kipeet yöllä. Mutta suunnilleen viikon kuluttua siirrosta nämäkin tuntemukset hävisivät kuin tuhka tuuleen ja pp7 lähtien siihen asti kun tein testin ei ollut oikeestaan mitään oireita ja olin jo heittämässä kirvettä kaivoon. Testipäivää ennen alkoivat menkkamaiset jomotukset jotka ovat jatkuneet aaltoimaisina tähän päivään asti. Mulla ei todellakaan ollut sellaista tunnetta että ’nyt tiedän että olen raskaana’ tai muuta mistä kaikki puhuu 😀 joten varmaan se on vaan niin yksilöllistä ja todella hankalaa oikein tietää mistään muusta kun sitten testistä.

Taika tuohon sun kysymykseen yksityisen tai julkisen puolen hoidoista, sanoisin et suosin yksityistä ehkä juuri siksi että koin että meidän hoito räätälöitiin paljon tarkemmin siihen millaiset lähtökohdat just meillä on. Siinä otettiin huomioon että sairastan endometrioosia johon sain kortisoonia mitä syön vieläkin varhaisultraan asti. Sen lisäksi mun alhainen AMH ja vähäinen follikkeli määrä otettiin huomioon niin että niitä stimuloitiin vähäisemmillä hormooni annoksilla pitempään, ettei ne kypsynyt niin nopeasti kuin julkisella. Julkisella multa saatiin 3 munasolua joista kaikki hedelmöittyi mutta vain yksi selvisi 2 päiväiseksi alkioksi, ja yksityisellä saatiin 5 munasolua joista 3 hedelmöittyi mutta kaikki kolme kehittyivät balstokystiksi asti (tosin yksi pysähtyi 6 päivään). Sinäänsä siis yksityiseltä kuitenkin parempi tulos vaikka onhan noi silti aika heikkoja lukuja kaiken kaikkiaan 😀

Tietysti myös yksityisen hyvä puoli oli se että saatiin pyörät pyörimään saman tien ja hoito alkamaan heti seuraavaan kiertoon. Varsinkin mun kohdalla aikaa ei ole paljon hukattavissa joten siinä mielessä suosittelisin ehdottomasti yksityistä. Hoidot maksoivat kaikenkaikkiaan suunnilleen 4000 euroa mikä kyllä kirpaisi mutta on niin sen arvosta jos nyt käy hyvin. En tiedä myös vaikuttiko mutta söin joka päivä purkista ubikinonia, sekä e ja d vitamiinia. Niiden pitäis tukea munasolujen laadukkuutta.

Tsemppiä molemmille, toivotaan et kaikki menee hyvin ja saatte monta hyvälaatuista alkioita, ja vaikka ei tuliskaan kun ees yks niin joskus sekin riittää 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Noniin, nyt on punktio takana. Rakkuloita oli 28 ja niistä 23:sta saatiin munasolu. Koska rakkuloita oli niin paljon ei tuoresiirtoon lähdetä vaikka siirrettävää tulisikin. Joudutaan odottelemaan siis PAS:iin. Nyt sormet ristiin, että saadaan blasto(ja) pakkaseen. Punktio itsessään meni tosi kivuttomasti ja henkilökunta tuolla yksityisellä on kyllä NIIN ihanaa. Voin yhtyä Leeloon kommenttiin, että ihanan nopeesti siellä asiat rullaa. Käytiin nopee kääntymässä julkisella yhden inssin verran, mutta sit oli selvää et halutaan IVF:ään kahden epäonnistuneen inssin jälkeen ja koska 2v yrittämistä on jo takana. Julkisella oltiin IVF:n suhteen tosi nihkeitä ja koin, että mitään tietoa ei haluttu antaa ja puhuttiin vaan ovulaatioinduktioiden jatkamisesta sekä jokasen epäonnistuneen kierron väliin aina välikierto. Ei ois enää pää kestäny.

Ja ihana kuulla Leeloo ettei sulla ollut mitään oloa, että ”Nyt tärppäs”. Mua aina vituttaa, kun ei mulla oo ollu sellanen olo, kuin joskus parissa kierrossa. Aina ihan sellanen olo, että en tosiaan oo raskaana. Myös sillon, kun oli kohdunulkoinen. Paljon onnea teidä raskauteen<3

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka! Onko ketjussa vielä keskustelijoita? Kovasti hiljentynyt sivujen päivitysten myötä tämä palsta..

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Toivottavasti ketju virkoaa, ja saa kulla miten aiemmin kommentoineilla on mennyt! <3

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Vuosi pari sitten täällä oltiin ihan super aktiivisia, tosi iso henkinen tuki ainakin itselleni, nyt kun alkaa olemaan taas ajankohtaista niin kummasti sitä tukea kaipaa kuitenkin.

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Minä taas liityin tälle sivustolle ihan äsken. Tämä operaatio lienee kohta ajankohtainen täälläkin… Niin en tiedä mitä osaisin itse kirjoittaa, mutta jotenkin näköjään ihana lukea muiden kokemuksista!

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Olisi kyllä ihanaa, jos täällä keskustelu virkoaisi ja saisi tätä kautta vertaistukea, kun omassa lähipiirissä ei samassa tilanteessa olevia juurikaan ole. Itsellä ainakin pyörii hoidot nyt aivan taukoamatta mielessä, johtunee varmaan siitä, että meillä ensimmäinen ivf-hoito alkamassa nyt ensi kuussa! Jännittää aivan todella paljon, mutta odottavaisina ja positiivisin mielin. Mikä teillä muilla tilanne hoitojen suhteen?

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Meilläkin alkanee ensi kuussa ensimmäinen ivf-hoito. Tämä on ensimmäinen hoito kaiken kaikkiaan. Positiivisin mielin kyllä, mutta aika paljon vaikeasti sanoiksi puettavia ajatuksia herättää! Nyt aloin miettiä, että mitkähän oli ne terveelliset elämäntavat, jotka edesauttoi sitä hoitoa 😀

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Meillä 9kk pas murunen, seuraavista menkoista lähetään passiin. Taustalla v2018 tehty 3 icsiä, ensimmäinen epäonnistui aivan tyystin, miehen näytteessä ei ollutkaan siittiöitä ja munasolut pakastettiin liian myöhään. Seuraava icsi tuore siirto nega, pas + mut oli epämääräinen kun hcg nousi liian hitaasti ja meni kesken. Seuraava pas nega. Sitten vuoden lopulla icsi, mistä ei tuoresiirtoon koska hyperin vaara, 2019 vuoden alussa sit päästiin passiin josta tulos heiluu lattialla tällä hetkellä ?
      Itsellä edellisestä suhteesta kaksi luomulasta, 7 ja 10v.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Ihana kuulla, että murunen sieltä lopulta tuli pitkän hoitoputken jälkeen 🙂 Toivottavasti seuraava tärppää silti nopeammin 🙂

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Ihana kuulla näitä onnistumistarinoita, vaikka teilläkin monta yritystä vaadittiin. Toivotaan että nyt onnistuisi pakkasessa olevilla alkioilla.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Saatiinhan tänne vähän säpinää, vaikkakin tätä tilannetta ei kellekkään missään nimessä toivoisi!
      Meillä jäi kaksi alkiota pakkaseen, joten toivottavasti jompi kumpi tarrautuu matkaan niin ei tarvitsisi alusta asti lähteä taipaletta aloittamaan. En tiedä onko musta siihen enää..

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Kiitos säpinän esiinkutsumisesta! Sopivasti sattui siihen, kun aloin tätä sivustoa katsomaan. Toivottaan, että teille sieltä tarrautuisi heti ihan eka alkioinen! Olisi mukava kuulla kuulumisia matkan varrelta 🙂

Minä menen nyt kokeilemana online-joogaa, siinä toivossa että tämä parantaa elintapoja ja vähentää stressiä ja tulisi liikuntaa, JNE

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Hahha, tuttuja tavoitteita nuo ”terveet elämäntavat” ja ”stressin välttäminen”, jostain olen lukenut ettei stressillä olisi tutkimusten mukaan edes todistetusti vaikutusta itse raskautumiseen, mutta tiedä nyt taas tästä. Ja vaikka kuinka yrittää olla stressaamatta, niin väkisinkin ainakin itsellä mielessä pyörii koko ajan eri skenaariot ja ajatukset hoitoihin ja vauvoihin liittyen, että koita siinä olla sitten stressaamatta. Itse ajattelin koittaa rauhottaa normaalisti melko kiireisen ja aikataulutetun elämän tulevien hoitojen ajaksi ja ehkä pyrkiä rentoutumaan jollain hieronnoilla tai kylpylässä käymisellä tms. Myös vyöhyketerapiassa ajattelin käydä hoidon alkupuolella.

Nimetön
            Ei-aktiivinen

Hei, nyt vasta näin vastauksesi kun pääsin koneelle! Niinpä… Mulla toistaiseksi ei ole edes stressin aiheet ehtineet vauvoihin asti! Ehkä siitä en niin paljon stressaakaan. Toivon vain. Olin ehkä jo lähes heittänyt toivon, vaikkakaan en asiaa ollut loppuun asti käsitellyt. Nyt tämä asia kun saattaisi sittenkin olla vielä mahdollinen, niin näen sen vain positiivisena ja iloisena asiana. Ilon pilkahduksena ja toivona ja merkityksenä, joka motivoi vähentämään muista asioista johtuvaa stressiä. Nyt kun tässä näistä asioista ensimmäistä kertaa kirjoitan, niin tajuan, että nyt voisi olla aika itse kohdata ne tunteet mitä tähän asiaan on liittynyt ja liittyy nyt.

Kylpylä ja hieronnat kuulostaa kyllä ihanilta! Kylpylään olen itsekin haaveillut meneväni jo vuoden päivät, ei vain ole tullut mentyä! Syksyn tullen viimeistään. Vyöhyketerapia ei sen sijaan ole minulle tuttu.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Äippävitaaminit kannattaa ottaa hyvissä ajoin käyttöön! Mä en oo sen kummemmin oo perehtyny mitä kaikkea kieputuksia kannattaa tehdä.
      Mikäs tilanne teillä tuulie on kaiken kaikkiaan? Jos siis haluat kertoa. Ootteko julkisella vai yksityisellä?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Hei taas ? Pitääkin laittaa ne sähköposti-ilmoitukset uusista viesteistä käyttöön! Puhelimella tän palstan käyttö ei muuten mulla kunnolla onnistu, vai onko tähän joku niksi?

Me ollaan siis julkisella puolella hoidoissa. Tämä AMH-arvo oli matala, niin siksi suoraan ivf. Ainakin tähän asti kokemus siellä asioinnista lääkärien ja hoitajien kanssa on ollut hyvä.

Ikääkin alkaa jo olla (36), niin eihän tässä mikään varmaa ole. Epäilen, että olen vielä karmealla stressaamisella viimeisen 10 vuoden aikana nuo munasarjatkin ennenaikaisesti ikäännyttänyt. Niin siksikin tavoite muokata elämäntapoja stressittömämpään ja liikunnallisempaan suuntaam. Tosin online-joogassa onnistuin vain venähyttämään selkäni. Seuraavaksi kokeilen sauvakävelyä ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tulin vaan päivittämään että oon nyt viikolla 12 ja kaikki on tähän mennessä mennyt hyvin 🙂 Vieläkin pitää välillä itseään nipistää että uskoo todeksi. Toivottavasti päästäis maaliin asti. Tsemppiä kaikille!

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Onnea & ihanaa!!! ❤❤❤

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka! Mäkin tulin tänne nyt huutelemaan vähän muuten vaan, kun huomasin, että keskustelu on aktivoitunut. Ei siis olla nyt hoidossa vaan meillä on 8,5kk vanha (korjattu ikä 7kk) icsi-tytär, joka sai alkunsa ihan ekasta hoidosta mitä meille tehtiin. Ketään ei oo pakkasessa. Meillä taustalla mulle lapsena tehty leikkaus, jonka seuraamuksena toinen munatorvi on poissa pelistä ja mahdollisesti endometrioosi. En tiiä onko jotain solutason häikkääkin, kun ei sitten lupaavasta alkusaaliista jäänyt ketään sinne pakkaseen, toki paras yksilö johti tähän ihanaan tyttäreen. Ei oo mitenkään tuomittu etteikö vois luominakin onnistua mutta en kyllä tullut enemmän tai vähemmän aktiivisen luomuyrittämisen seuraamuksena raskaaksi 1,5 vuoden aikana niin vähän epäilen. Sisaruksesta neidille maks 3 vuoden ikäerolla haaveilen niin alkaa varmaan sitten alkuvuodesta taas olla ajankohtainen hoitoihin hakeutuminen. Ehkäisyä ei nyt oikeestaan ole. Imetän vielä ja tarkoitus on kyllä jatkaa yli vuoden ikään ainakin ja kierto pysynyt poissa (tai ehkä oon raskaana kuka ties:D). Jos kierto alkais niin tarttis varmaan sitten äkkiä pyytää lähete hoitoihin tai ottaa hetkeks kierukka, ettei se mahdollinen endometrioosi pahenna tilannetta. Kiva olis kyllä jos ihan ilman hoitoja tärppäis seuraava. Että tällaista pohdintaa… ymmärsinkö oikein siis että Sabrina ootte jo uusiks hoidoissa ja teillä 9kk lapsi?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moi sadelle! Ihan kun oltais oltu aikaisemmin samoissa keskusteluissa 🙂

Joo,meidän aarre on 9kk, ja lähetään ens kuussa passiin, kaks blastoa pakkasessa. Imetys jäi pois kuun alusta, aikaisemmat imetykset ollu 9kk ja 7kk.
      Vaikka täysimetin, menkat alko vajaa 2kk synnytyksen jälkeen ja oviksen oon tikutellu toukokuusta ja tulee ajallaan,kierto siis ollu n.29päivää koko aika.
      Hoidot oli joteni henkisesti tosi rankkaa, en tiiä onko musta alusta alkaen siihen kaikkeen mut ainakin jos pakkasesta selviää niin sieltä ens kuussa siirtoa tehdään 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Okei, oottekin sitten aika nopeasti päässeet uudelle kierrokselle. Muistaakseni meille sanottiin et aikaistaan ku synnytyksestä on vuosi niin vois hakeutua uusiks hoitoon mut meillä tosiaan ei oo ketään pakkasessa. Yhdelle tutulle oli sanottu et pitäis olla vuos imetyksen lopettamisesta ja heillä on pakkasessa useita käsittääkseni. Voi toki liittyä heidän lapsettomuuden taustasyihin, meille ei ainakaan sanottu mitään imetyksen vaikutuksesta. Hoidon aikana ei varmaan kyllä saa imettää, epäilisin. Tätä meidän tirppaa suositeltiin imetettävän ainakin vuos keskosuuden vuoksi ja mielelläni jatkaisin kyllä pidempäänkin, sehän voi tietty lykätä uutta hoitojaksoa, enpäs ollut ajatellutkaan asiaa. Tietääkö joku ihan faktaa asiasta? Mut teillähän siis jos ne pakkasukot vaan sulatuksen kestää niin se itse siirtohan on sitten ihan pikku juttu :).

Ite en kokenut sitä hoitokokonaisuutta mitenkään erityisen raskaaksi ku kaikki tuntui vaan hirveen mielenkiintoiselta ja sit vielä heti tärppäs, ettei tullu sellasta pitkää odottelua. Toki nyt kun on alkanut miettiä niin ei kyllä oikein nappais koko piikittelyhommelia, punktioita ym. lähtee uudestaan, että jos kuitenkin tää raskaus- ja imetysaika olis vaikka mystisesti parantanut mun endoa ja arpikudosta tuolta lantion seudulta ja tärppäis ihan luomuna… Toisaalta oon miettinyt et jos sitten haluttais/itse ainakin haluaisin, jos vaan niin onnellisesti kävis niin vielä sitten kolmannen joskus 40v tietämillä. Nyt on ikää 31v niin jos toisella kierroksella sais vaikka pakkaseenkin jotain niin vois olla hyvä mahdollista kolmatta ajatellen. On ne 30 vuotiaan solut varmasti parempia kuin 40v 😀 Olen tästä yhdestäkin lapsesta kyllä onnellinen mutta kaipa sitä on lupa haaveilla monesta lapsesta.

Se kans mietityttää, että vaikka mua hoitaneen lääkärin mukaan yksittäinen hoito ei vaaranna terveyttä mitenkään niin hän kuitenkin totesi, että ivf-hoidot voi aikaistaa rintasyövän puhkeamista. No oo sit ajatellu et pienemmän omaa riskiäni panostamalla imetykseen, joka kuitenkin pienentää riskiä. Varmasti ihan hölmöä mut tälläsiä kaikkia tulee mietittyä.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Toukokuussa kun asiaa kyselin niin sanottiin että suositus on että vuoden imetyksen jälkeen lähdetään uuteen siirtoon, juurikin sen takia kun imetys suositus on vuosi. Ettei kukaan lopeta nyt imetystä vauvahaaveen vuoksi, kkun imetyksen aikana ei siirtoja tehdä koska silloin on pieni keskenmenon.
      Sanoin että menen lapsen mukaan, aikaisemmat tosiaan lopettanut myös ennen vuotta (luomu lapsia).
      Meillä loppui luonnollisesti, ei tarvinnu pumppailla maitoja pois.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Apua, siis keskenmenon vaara piti laittaa 😀

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tää on joo vähän sekava, vaikee löytää kun tulee sähköpostiin ilmoitus niin keskustelusta sitten että mihin kohti on vastattu.
      En ”vastaa” viestiin, vaan rullaan alas ja kirjotan sit siihen. Tässäkin nyt useampi viesti multa, koska jos vastaan nyt tuulie sun viestiin niin en nää sitä muuta kun sähköpostilla, kun tää näyttää ihan pienen osan tekstistä ja sit vaikka kääntää puhelimen niin siinä näkyy sit päällä tuo klemmari ja hahmon kuva. Olipas vaikeesti selitetty?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Joo, taidan odottaa ihan suosiolla huomiseen että pääsen koneelle katsomaan ?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Kannattaa laittaa kännykällä tai padilla tuonne ylös et näytä tietokonesivusto. Saa paremmin selvää 🙂

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Oho, onpas paljon selkeempi! Kiitos ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Olipas täällä keskustelu aktivoitunut! Kiva juttu. Mä siirryin vähän aikaa sitten Vau.fi vastaavaan foorumiin, kun täällä oli niin hiljaista. Meillä siis oli PAS pari viikkoa sitten ja saimme plussan viime viikonloppuna. Olen ihan sekavassa mielentilassa. En oikein voi uskoa, että tämä olisi oikea raskaus. Pelottaa kaikki mahdollinen ja mahdoton. Olen käynyt mittauttamassa klinikalla HCG:n kahdesti ja se on jonkin verran viitearvoja korkeampi. Olen ihan huolissani onko kyseessä rypäleraskaus tai joku muu epänormaali raskaus. Mulla takana yksi kohdunulkoinen. Siinä oli kyllä ihan vastakkaiset oireet. Pääsemme varhaisultraan ens viikolla ja toivottavasti näemme onko raskaus kohdussa.

Tsemppiä kaikille teille, joilla hoito alkamassa tai siirto tulossa <3 ja jos on tuosta HCG jutusta jotain kokemusta niin kertokaa.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Onpas mieletöntä, paljon onnea <3 toivotaan, että kaikki olisi kunnossa ensi viikon ultrassa! Lohdullista, että täällä on useammalla hoidossa heti tärpännyt 🙂

Itselläkin on se muistikuva, että kohdunulkoisessa raskaudessa se HCG-arvo on yleensä alhaisempi tai nousee jäljessä tms, näin ainakin mulla oli. Voisiko kyseessä olla esim kaksosraskaus? Tai jos arvo on sulla muuten vain hiukan korkeampi. Tsemppiä ultraan, olisi kiva kuulla mitä sieltä löytyi 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka! Mitäs tänne kuuluu? ? apua kun mua alkaa jännittää, flon mukaan sunnuntaina alkais menkat, joista soitto sitten klinikalle ? meillä julkisilla siirroissa on tosiaan käytävä väliultrassa ennen siirtoa, yksityiselle riitti pelkkä ilmoitus ovulaatioplussasta ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka!
      Kerrottiin, että julkisella puolella annetaan max 3 IVF-hoitoa. Tarkoittaako tämä vain kolmen alkion siirtoa vai että alkioita kerätään kolme kertaa ja kaikki näistä saadut alkiot siirretään? Olettaen tietysti, että alkioita tulisi pakastettavaksi asti ja kaikki hoitokerrat jouduttaisiin käyttämään.

En löydä tähän mistään vastausta, joten kiitos etukäteen viisaammille.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moi! Eli yhden hoitokerran jälkeen mitä pakkaseen jää ja ne on käytetty on 1 hoito. Eli pakastealkion siirtoja ei lasketa ”hoidoiksi”, vaan yks piikittelyrumba.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka kaikille! Tulin seuraamaan keskustelua varsinaisia hoitoja odotellessa. Tarkoituksena oli tehdä inseminaatiohoito viime viikolla, mutta sitten yllättäen miehen siittiöiden määrä oli laskenut dramaattisesti eikä hoitoa päästy tekemään. Miehelle tietysti lisätutkimuksia, ja toivotaan että ei ainakaan mitään vakavaa terveyteen vaikuttavaa löydy. Aiemmin siis vain hieman poikkeava näyte. Jonossa julkisella puolella ollaan, eikä tietoa koska päästään itse hoitoa edes suunnittelemaan, mutta todennäköisesti mikrohedelmöityksellä mennään. Takana pian kaksi vuotta yritystä ja huhtikuussa pääsimme viimein lapsettomuuspolille. Pää vielä itsellä sekaisin kun suunnitelmat muuttuivat niin radikaalisti ja tämä hedelmöityshoito piti olla vasta ns. seuraava askel. Ihana seurata teidän matkaa ja sitten kun tulee itselle ajankohtaiseksi niin kirjoittelen varmasti enemmän. Tällä hetkellä päässä pyörii pelko riittääkö siittiöitä edes hedelmöityshoitoon vai mikä on tästä seuraava askel – luovutetut sukusolut, adoptio?. Lisäksi nuo itse hoidot/punktio ahdistavat. Olisi kiva kuulla niistäkin teiltä enemmän. 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moi! Oon nyt ihan super aktiivinen täällä kun hoidot ajankohtaista meille niin jotenki kaikki henkinen tuki tuo turvaa. Lisäksi, mulla on sähköposti ilmoitus käytössä kun tänne tulee viesti että aika reaaliajassa tulee vastattua.
      Hmmh, meillä eka punktio kaatu täysin kun miehen näytteessä ei ollutkaan siittiöitä, tai siis punktio kerettiin tekemään mut huomasivat tilanteen liian myöhään, niin munasolut kerkes menemään pilalle.
      Mutta tuohon on ainakin itsellä tiedossa kaksi varasuunnitelmaa, eli ennen punktiota mies käy antamassa näyttäneen ja siittiöt pakasetaan, jotka sitten icsataan myöhemmin. Näin ollen on varmasti siittiöitä punktiopäivänä, mikäli tuorenäytteessä ei ole.
      Jos meillä ei olisi näin onnistunut, niin sitten olisi miehelle tehty kivesbiopsia, mutta tuo pakastus onnistui meillä. ?
      Ja meillä puhutaan todella vähistä siittiömääristä, ei edes sadoista.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Jaiks, Sabrina en edes ajatellut tuota mahdollisuutta, että punktiokin menisi ns. mönkään. Selvästi pitäisi valmistella itseään paremmin siihen että missä kohdassa vaan tilanne voi purkautua, eikä itse hoitoa edes päästä tekemään. Ja tietenkin toivoisi että sitten punktiosta saisi hyvin munasoluja. Munasolujen laadusta ei myöskään tietenkään tässä kohtaa mitään tietoa. Monta avointa kysymystä joihin saa vastauksia sitten vasta joskus myöhemmin. Nyt miehen puhdistetussa näytteessä oli vain muutama eteenpäin liikkuva siittiö, eli jos samanlaisella näytteellä mennään sitten kun hoitojen aika on, ei meilläkään paljon niitä ole käytettävissä.
      En tiedä miksi tuo punktio tuntuu ajatuksena niin kauhealta. En ole erityisen herkkä tai pelkää toimenpiteitä, mutta jotain ahdistavaa siinä on. Varmastikin myös aiheen tärkeys vaikuttaa henkiseen kanttiin.
      Mukava kyllä kuulla muiden ajatuksia asiaan liittyen. Olen ollut nyt muutaman päivän väsynyt, jopa masentunut, mutta puolisoni on tätä vaikea käsittää. Hän osaa olla ihanan huoleton. Tiedän että tarvitsen aikaa, että saan ajatukset järjestykseen, mutta välillä tulee hetkiä jolloin on pakahtua epätoivoon ja ajatukset menee ihan liian pitkällä tulevaisuudessa, mihin ei kuitenkaan itsellä ole mitään vaikutusvaltaa.
      Tehdäänkö Sabrina PAS luonnolliseen kiertoosi vai kuinka? Tämä PAS-puoli on minulle ihan vieras. No, rehellisesti sanottuna kaikki hedelmöityshoitohin liittyvä on uutta ja ihmeellistä.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Meillä puhutaan myös muutamista siittiöistä, joten ei teillä mahdoton tilanne ole. Ymmärrän huolesi ja murheesi, reilu kaksi vuotta sitten olin tilanteessasi kun kaikki oli uutta ja täynnä kysymyksiä, pelkoa ja hoitoja. Mutta kaikki selviää ajallaan, mikä nyt ei sinusta varmasti tunnu siltä!
      Eka hoito on kaikkineen uutta ja stressaavaa, varaudu henkisesti myllerrykseen ❤
      Eli meillä on icsi tehty jouluna 2018, mutta tuoresiirtoon (punktiosta 3-6 päivää) ei päästy hyperi vaaran vuoksi. Alkiot pakastettiin. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00869
      Eli tästä pas elikkä pakastealkion siirto suunniteltiin tammikuulle, mutta ei onnistunut kun ovis+ osui väärälle päivälle. Seuraavaan kiertoon onnistuikin.Noissa pakastealkion siirroissa on tietyt päivät millon ne siirretään riippuen alkion iästä. Koitan selittää tarkemmin jos jossain vaiheessa sua kiinnostaa ?
      Meillä myös mies pysyi vahvana kun mä olin ihan palasina, mutta oli yhtä rankkaa kyllä miehellekkin mutta jonkun täytyi pysyä kasassa ?
      Mutta kysy ihmeessä jos on kysyttävää,vastaan parhaani mukaan ❤
      3 icsiä meille on tehty.
      Mulla tehty pas aina luonnolliseen kiertoon, kun kierto säännöllinen ja oviksen saan kiinni.
      Onkos sua tutkittu tarkemmin? Tai mitä testejä teille on tehty?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Kiitos jo tästä tuesta. Helpottaa kyllä, kun tietää että joku on tästä selvinnyt täysjärkisenä ja vielä on tullut toivottu lopputuloskin. Yritän parhaani mukaan varautua henkisesti ihan kaikkeen, mutta vaikeatahan se on ennustaa miten sitten tunteella kaikki vyöryy päälle. Raskainta tässä hetkessä on tämä jatkuva odottaminen. Aivan olin jo innoissani inseminaatiohoidosta, ihan vain siksi että jotain konkreettista oikeasti tapahtuu. Meillä ei ole ennestään lapsia, enkä ole koskaan ollut raskaana, joten siinäkin puolessa voi tulla yllätyksiä. Minun verikokeet ja munatorvien aukiolotutkimus olivat normaaleja. Ainoastaan multifollikulaariset munasarjat on todettu jo aikaisemmin. Tämä näkyi nyt ovulaatioinduktiossa niin että kaksi isompaa johtofollikkelia ja yksi hieman pienempi oli kypsynyt. Lääkärin kommenteista ja ultrasta päätellen kaikki speksit ovat kunnossa. Kiertoni on suhteellisen säännöllinen ja olen saanut luomukierrosta ovulaatiot kiinni. Puolisolle tehty kaksi siemennesteanalyysia, joista toinen lievästi poikkeava ja toinen täysin poikkeava. Lisäksi verikokeita, jotka olivat normaaleja. Kivesten uä-tutkimus on tulossa. Kromosomianalyysiin ei lähdetty vielä.
      Nyt saankin jännittää sinun kiertoasi. Olisiko ovulaation aika pian? 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Ootteko minkä ikäisiä? Missä kaupungissa ootte hoidossa? ? ei tietenkää oo pakko kertoa, ymmärrän hyvin.
      En nyt tiedä siitä täysjärkisyydestä ?‍♀️
      Onpas teillä hyvällä mallilla, käytännössä odotatte että pääsette siis hoidot aloittamaan kun kartoitus on nyt tehty?
      Meillä ei minusta löytynyt mitään ”vikaa”.
      Flo näyttää syyskuun toiselle viikolle maanantaille, jos ovis+ osuu lauantaille niin sit päästään siirtoon. Jos taas menee sunnuntaille niin siirtyy seuraavaan kiertoon..
      Tässä nyt oman jännityksen tuo juurikin että milloin plussa tulee, odotellaanko seuraava kk ja sit taas selviääkö alkio sulatuksesta? kaks blastoa siellä on, en tiedä onko pakastettu samaan olkeen.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Olen 33-vuotias ja kuulumme Taysin piiriin. Joudumme matkustamaan omalta paikkakunnalta, kun täällä ei ivf/icsi-hoitoja ole tarjolla ainakaan julkisella puolella. Eli täällä paikallisesti seuranta ja hoidon aloitus mutta sitten itse punktio ja alkionsiirto jne taysissa.
      Mutta joo, käytännössä nyt vain pitäisi malttaa odottaa että päästään hoitoa suunnittelemaan ja aloittamaan. Koronan vuoksi tämäkin puoli on ruuhkautunut, joten uskon että menee loppuvuoteen/ensi vuoden alkuun että pääsemme suunnitteluvaiheeseen. Malttia pitäisi jostain löytää.

Missä olette Sabrina olleet hoidossa, julkisella vai yksityisellä? Todella jännittävää aikaa kyllä teillä. Ja kun tuo ovulaatiokin on semmoinen asia mihin ei voi itse mitenkään vaikuttaa, täytyy vaan odottaa että se tapahtuu 😀 Kuinka kauan nuo pakastetut alkiot säilyy?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

No niinpä! Jos useempi kk menee päivien takia veivaamiseks niin sitten voi lääkkeelliseen kiertoon tehdä niin voi siihen ovikseen vaikuttaa, mutta jos kaikki on muuten kohillaan niin heti siihen aleta.
      Me ollaan Jyväskylässä,matkaa meiltäkin kiitettävästi tulee. Ekat 2 icsiä tehtiin yksityisellä, mutta sitten tuli budjetti vastaan ja saatiin lähete sieltä julkiselle, meni pari kk ja päästiin julkisella hoidot suoraan aloittaa.
      Mäki ajattelin että joutuu jonottaa mut päästiin heti ?
      Itse asiassa en tiedä kauanko ne säilyy, vuosista puhutaan kuitenkin ? ekan vuoden maksoi sairaala ja nyt seuraavat itse.

Meillä käydään punktiot ja siirrot ostopalveluna yksityisellä ja väliultra (ennen ovista) julkisella.

En tiedä oisko musta alusta asti tohon rumbaan, mutta kokeillaan ainakin pakasteesta nyt. Jos ei tärppää niin täytyy tarkkaan miettiä, nimittäin helvetti on irti kun hoidot on päällänsä, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna pientä siihen verrattuna mikä tulos tuolla lattialla heiluu menemään?
      Ne ekat lääkkeetki maksaa niin tuhottomasti, ei sillä etteikö lapseen muutoin menisi rahaa.

Mulla on tosiaan edellisestä suhteesta kaksi luomua, 11 ja 8v täyttävät pian 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Kiinnostaa kyllä että mikäs helvetti sieltä irtoaa? 😀 Tuntuiko että lääkkeet vaikuttivat vaiko henkinen puoli? Mulla ei nyt gonalia pistettäessä ja letrozoleja syödessä tullut oikeastaan mitään muuta vaikutusta kuin pientä hikoilua ja tällä hetkellä naama kukkii pahemmin kuin koskaan teini-iässä. Toki varmasti ihan eri volyymilla tulee lääkkeitä sit tähän uuteen hoitomuotoon, tai niin ainakin luulen. Euroja en oo vielä ajatellut, tiedän kyllä että kalliimpaa on kuin inssit. Onneksi sukanvarressa on jonkin verran jemmassa tätä varten.

Toivotaan kuitenkin että teidän ei tarvitsisi uuteen rumbaan lähteä! Mutta eihän sitä tiedä kuinka kovasti sitten haluaa perheelle vielä jatkoa jos nyt ei tärppäisi 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Mulla on järkyttävä piikkikammo, mies pisti mulle 2 icsiä kasvatus, jarru ja irrotuspiikin. Kolmannessa menopur vaihettiin gonaliin, parin kerran jälkeen uskalsin ite pistää!
      Punktio, mulle ihan hirvee kokemus rauhoittavasta ja lääkkeistä huolimatta. Ihan hirveen kipeetä, mutta mulla jo pelkkään papaan tarvii rauhoittavan että älä nyt pelästy! ? toisilla ei tunnu missään, toisilla nipistää ja sitten.. no, varmaan kun sitä jännittää ihan hirveesti niin aiheuttaa semmosen reaktion.
      Hormonit pistää pään sekasin.
      Sitten kun punktio on ohi, jännitetään että paljonko saatiin kerättyä, montako alkiota lähtee etenee ja mikä on lopputulos. Pääseekö siirtoon vaiko eikö ja ja ja.. Eli kokonaisuudessaan enemmän henkisesti rankkaa ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Voi, tuo piikkikammo on varmasti paha. Onneksi sun mies sitten uskalsi pistää. Mua ei niinkään noi pistämiset jännittäneet, mieluummin itse kuin joku muu, mutta tuo punktio pelottaa jo nyt. Toki sitä on turha murehtia näin puoli vuotta etukäteen 😀 Vähän rauhoittaa mieltä että itselläni papa-koe ei tunnu missään, eikä aukiolotutkimuskaan ollut toimenpiteenä paha. Siinä enemmän vaikutti juurikin tuo kuuluisa henkinen puoli. Mutta heti tietysti kun on kajoavampi toimenpide niin alkaa stressimittari nousta siitä mielikuvasta.
      Nyt viikonlopun viettoon. Kirjoitellaan tänne fiiliksiä taas 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka! Olen uusi sivustolla. Kiva käydä lukemassa muiden ajatuksia ja kokemuksia. Olen käynyt kohta 3 inseminaatiota. Kolmas hoito käynnissä, mutta en usko sen tuovan toivottua tulosta. Minulla matala AMH-arvo, muistaakseni 0,5. Olen lukenut kokemuksia, että jos näin matala amh niin ei edes tehtäisi inssiä. Mutta lääkärit eri mieltä. Julkisella puolella ollaan hoidossa ja tämä kaava tuntuu olevan monella, että ensin inssit ja sitten ivf. Mutta siis pian päästään ivf-jonoon. Minua myös mietityttää kannattaisiko vain mennä yksityiselle vai odottaa julkisen puolen palvelua. Tähän mennessä julkisella puolella on kaikki mennyt suhteellisen hyvin, ei vain jaksaisi odottaa seuraavaa noin puolta vuotta… 🙁 ja kun se aika voi olla vieläkin pidempi! Meillä myös korona sekoitti hoitojen aloitusta keväällä. Tällaisia ajatuksia täällä 🙂

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Tervetuloa mukaan 🙂
        Me ollaan tosiaan julkisilla hoidoista HUS:ssa ja kovastti pelottelevat jonon olevan ivf:n sen 5-6kk. Todellisuudessa jono oli koronasta huolimatta vajaa 5kk ja tällä viikolla pitäisi alkaa ensimmäinen ivf, jännittävää!

Olen käsittänyt, että julkisella hoitojen tulee alkaa 6kk kuluessa jonoon ilmoittautumisesta, kun on lapsettomuusdiagnoosi. Ivf on siis käsitykseni mukaan sen 6kk hoitotakuun piirissä tai näin ainakin meille HUS:n lääkäri sanoi jonoon ilmoittautuessamme.

Meillä tuo 5kk meni melko nopeasti, jännittäen tietenkin koko ajan, että kauan joutuu odottamaan. Eli tästä näkökulmasta yksityiselle meneminen toisi mielenrauhaa, mutta saattaa olla taloudellisesti toki haastavaa jollei mahdotonta. Tsemppiä pohdintaan! Ite oon muuten ollut kyllä tyytyväinen julkisen puolen hoitoihin.

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Kiitos 🙂 Tähän olen varautunut, että jono on sen noin 6kk.

Mun gyne laittoi lähetteen Husiin marraskuussa 2019 ja maaliskuussa 2020 päästiin ensikäynnille. Hoitojen piti alkaa heti seuraavasta kierrosta, mutta sitten korona sekoitti kaiken.

Mielenrauhaa kaipaisinkin just nyt. Välillä ollut ihan hyvä fiilis, mutta paniikki meinaa iskeä kun ei inssit toimi ja ikää 35 vuotta. Nää tunteet on niin vaihtelevia. Mutta joo, olen itsekin pääosin tyytyväinen Husin toimintaan. Eihn he sille jonolle mitään mahda, meitä kun tuntuu olevan paljon.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Tiina85 mulla on 0,69 AMH ja ikää 32v ja mulle sanottiin julkisella että skipataan inssit ja suoraan ivf jonoon, koska munarakkuloita oli enää niin vähän ja aika on tärkein tekijä että ehditään vielä saada joitain munsoluja hoidoissa. Korona viivästytti meidän hoitoja entisestään joten päädyin yksityiselle ja onneksi, koska ensimmäisestä hoidosta tärppäsi vaikka multa saatiin vaan 5 munasolua punktiossa. Suosittelen yksityistä tai ainakin kannattaa kysyä jos ne skippaisivat inssit teidän tapauksessa?

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Aika erikoista, että meidät sitten laitettiin inssiin. Tää on taas tätä, että kuka lääkäri sattuu ottamaan ensikäynnillä vastaan ja mikä on hänen näkemyksensä. Hitsi kun ottaa päähän näin jälkikäteen ajateltuna, että on joutunut käymään inssirumban läpi ja sitten vielä suurella todennäköisyydellä mennään ivf:ään pitkän jonon kautta. Oliko sulla/teillä Leeloo mitään muuta syytä miksi suosittelivat heti ivf:ää vai pelkkä alhainen AMH? Ei toki tarvitse kertoa, jos et halua. Meillä kyseessä selittämätön lapsettomuus ja juurikin tuo AMH. Jotenkin mulla sellainen tunne, että koko AMH olisi skipattu, koska kaikki muuten fyysisesti kunnossa.

Päädyin tänään soittamaan Ovumiaan ja kyselemään miten päästäisiin siellä hoitoihin. Pitäisi ensin varata ensikäynti lääkärille ja siellä sitten varmaan keskusteltaisiin tästä hoitomuodosta. Mutta siis jos menisin yksityiselle niin vaatisin kyllä ivf-hoidon, enkä tuhlaisi rahojani inssiin.

Nimetön
            Ei-aktiivinen

Varmaan pääsette suoraan yksityisellä ivf hoitoon, kun teillä inssejä takana. Jos varaat ensikäynnin niin ota kaikki tekstit mitä julkisella ootte käyny, eivät niitä varmaan nää. Tulostat omasta kannasta tai käyt omassa tkssa pyytämässä ne että tulostavat.

Nimetön
            Ei-aktiivinen

Mulla on myös endometrioosia, mutta kyllä inssien skippaus tuli juuri tuon AMH arvon perusteella. Yksityisellä voi ehdottomasti aloittaa suoraan ivf hoidot ja sitä he varmasti teille suosittelevatkin. Periaattessa matala AMH arvo viittaa suoraan ’low ovarian reserve’ diagnoosiin, mille yleensä suositellaan nopeaa toimintaa. Oma kanta infon pääsee kyllä myös yksityisellä lääkäri näkemään jos siihen antaa luvan. Meidän mielestä se kävi tosi kätevästi.

Nimetön
              Ei-aktiivinen

Ja vielä lisäyksenä että en voinut edes kuvitella miten nopeasti kaikki kävi yksityisellä. Ensimmäisen käynnin aikana suunniteltiin koko ivf hoito ja heti seuraavasta kierrosta aloitettiin. Super ihanaa verrattuna siihen pitkään odotteluun julkisella.

Nimetön
              Ei-aktiivinen

Kiitos kommenteista! Pitää tulostaa kotona kaikki omakannasta, jos sinne päädytään. Näin suositteli puhelimessa tänään Ovumian edustaja myös.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moi! ”Kiva” saada seuraa vaihteleman ajatuksia. Eihän tätä tietenkään kenellekkään toivo!
      Mikäli budjetti antaa periksi niin ehdottamasti yksityiselle,
      kun teilläkin hoitopohjaa on ja tarvittavat tiedot niin siellä pääsee aloittaa hoidot heti.
      Muutenkin korona nostaa taas päätään, missä vaiheessa hoidot menee jäihin.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Moikka! Joo, itsekin kaipaan hirveästi vertaistukea kun en tunne ketään kuka olisi samassa tilanteessa. Miehelle saan onneksi puhua, mutta ei se ihan samalla tavalla ymmärrä enkä halua aina häntä kuormittaa. Oikein ihanaa, että sain heti vastauksia!

Mies on sitä mieltä, että pysytään julkisella puolella, itse pohdin yksityistä vaihtoehtona silloin tällöin. Säästöjä on jonkin verran, mutta sitten mietin olisiko ne kuitenkin hyvä säästää siihen jos julkisella puolella jossain vaiheessa hoidot sitten loppuu eikä toivottua tulosta ole saatu aikaan.
        Korona voi todellakin taas sotkea kaiken ja sekin pelottaa. Nyt niitä hoitoja vielä tehtäisiin. Olin jo kerran varaamassa aikaa Ovumiaan, mutta sitten rauhotuin.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Muistan ekalta kerralta kun hoidot aloitettiin, oli kun syli kultaa kun eksyin tänne sivulle ja päätin kirjoittaa.?
      Me ollaan Jkl, julkiselle puolelle päästiin pari kk ykstyisen lähetteen laitosta. Ja nyt siis ei tarvinnut pas ootella vaan heti kun soitin niin päästiin. Riippuu siis varmasti paljon paikasta ?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Tuli itsellekin hirveän hyvä mieli kun päätin tänne kirjoittaa ja heti saatiin keskustelua aikaan 🙂

Okei, siellä päin sitten aika eri tilanne kun pääkaupunkiseudulla. Tosi nopeasti pääsitte hoitoon! 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Terveppä terve!
      Olen uusi täällä, ihan sillä, että vasta löysin koko sivuston 🙂

Meillä on ollut pistoshoidot tässä parin viikon ajan, ja punktio tulossa. Ultrassa näkyi 4 isoa ja muutama pieni. JÄnnittää mikä kokoonpano sieltä saadaan ulos. Meille monista syistä suositeltiin suoraan IVF-hoitoja (mun ikä, alhainen AMH, miehen siittiöt, polyyppikin kummitteli hoitojen alussa..).
      Homma on mennyt jotenkin nopeasti (ja myös hitaasti), että ei ihan itse edes pysy perässä.

Mutta…minkä ikäisiä alkioita teille on siirretty? nyt kun näitä alkioita minlla ei ole paljoa, joten hoitaja suositteli, että 2 päiväinen siirretään, mutta omasta mielestä, miksi sitä ei odotteli siihen viidenteen päivään? jos siirretty alkiokin on heikko, ei kait se kohdussa olemassa parane. Ymmärrän toki, että voi käydä niin ettei 5pv jälkeen ole mitään siirrettävää mutta jos näin kävisi, miksi edes siirtää 2 pv vanha? Tuntuu vaan, että mieluummin odottelen sen 5 pv vanhan alkion, kun käyn läpi jännityksellä jääkö kiinni vai ei…?
      Mitä mieltä, ja minkä ikäisiä teille on siirretty?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Jippuli mulla oli ihan samanlaisia mietteitä että miksi siirretään 2 pv vanha alkio jos se ei välttämättä kehity sinne 5pv asti ja sitten sitä joutuu jänittämään että onko se kiinnittynyt ja se on tosi raskasta sitten itselle jos se ei onnistu, vaikka ei ole ollut muusta kiinni kuin alkion laadusta. Paljon järkevämpää katsoa selviääkö 5pv asti, koska sitten sillä on jo paljon paremmat mahdollisuudet kiinnittyä myös. Ja eihän 2pv ikänen selviäisi sen paremmin kohdussa kuin labrassa (vaikka tästä kai on väitteitä puolesta ja vastaan).

Meillä on julkisella 2pv ikäinen joka jäi koronan takia pakkaseen, ja yksityisellä 2 alkiota molemmat 5pv joista toinen siirrettiin ja toinen pakkaseen. Kolmas alkio jatkoi kehitystä 6pv jolloin pysähtyi, joten sekään ei olisi varmasti selvinnyt jos olisi siirretty. Tuntui helpottavalta että juuri sitä ei vaikka siirretty alkuvaiheessa, koska silloin olisin joutunut kärsimään pettymyksen. Ja nyt olen raskaana tuosta 5pv alkiosta.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

3-5 päiväsiä on mulle siirretty. Muistaakseni kahdesti (tuore ja pas) 3päivänen, nega, kerran 4päivänen josta plussasin mutta hcg nousi heikosti ja oli ”epämääräinen raskaus” ja meni kesken ehkä rv 5.
      Pas 5päiväsellä tuotti toivotun tuloksen?
      Tervetuloa mukaan vaihtamaan ajatuksia❤

Yksityisellä meille siirrettiin ”mikä haluttiin” mutta julkisella kaikki viljeltiin viidenteen päivään asti.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Voi kun olisi kristallipallo kertomassa mikä on just se hyvä 🙂

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Sanoppa muuta! Ootteko julkisella vai yksityisellä?

Nimetön
            Ei-aktiivinen

Yksityisellä. Iän (ja koronasta johtuvat viiven) takia mentiinkin suoraan tänne.
            Seuraavat viikon ovat jännittäviä. Nämä ovat siis ensimmäiset hoidot ikinä.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Voi jeij, tsemppiä ❤ onko punktiopäivä tiedossa? Mäki rupesin tikuttelee ovista ja ylihuomenna väliultra. Jännitystä täälläkin ilmassa ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Jos saa näin suoraan kysyä niin mikä hintaero on yksityisen ja julkisen puolen välillä? Julkisella tulee polimaksut, mutta tuleeko sen lisäksi jotain muita maksuja siis itse toimenpiteistä? Yksityinen varmasti kalliimpi, mutta nopeampi. Itse ajattelin nyt kärsivällisesti odotella julkisella puolella, oli ihana kuulla että Taika pääsi nopeamminkin kuin sen 5-6kk mitä meillekin jonotusajaksi väläyteltiin.

Ihanaa että ketju aktivoitui näin yllättäen ja monen eri kirjoittelijan toimesta. Tiina85, minulla ihan sama tilanne että tietty on paljon ystäviä kenen kanssa jutella asiasta, mutta tuntuu että nämä lapsettomuushoidot ovat ihan oma maailmansa jota ei kyllä muut ymmärrä. Sen takia tuntui tosi hyvältä että täällä Sabrina heti vastaili viesteihin 🙂 Pääsin jotenkin kokoamaan itseni taas ja on toiveikas olo. Ehkä nämä hoidot saattaa toimiakin..

Jännittäviä hetkiä täällä monella, kertokaa sitten miten punktiot ja muutenkin hoidot teillä etenee. Seurailen kyllä mutta omakohtaista kokemusta tulee vasta myöhemmin, mutta toivottavasti mahdollisimman pian!!

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Nyt jos suinkin muistan! Lääkkeet saman hintaisia, oli kummassa tahansa.
        Julkisella ensikäynnit, väliultra polimaksu.
        Punktio muistaakseni päiväkirurgian maksuun verrattavissa, eli päälle satasen?
        Meillä ei julkisen kautta alkioiden jatkoviljely maksanut mitään ja sairaala makso ekan vuoden alkioiden pakastuksen.
        Alkion siirto polimaksu.
        Eka ultra rv7 polimaksu.
        Onkohan muuta ?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Mullakaan ei ketään samassa tilanteeassa olevaa kaveria ole, siks suorastaan asun täällä seuraavat kaks viikkoa ? ja mielellään tuen teitä ❤

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Mä laskin että meillä yksityisellä hoidot maksoi noin 4000 euroa Helsingissä Dextralla. Ja tuohon vielä lääkkeet päälle, itsellä lääkekatto meni jo täyteen julkisen puolen hoidoissa jossa lääkkeet yhteensä ehkä noin 800 euroa?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Meille julkisella sanottiin yksityisellä yhden hoitokierron olevan n. 5000€ ja lääkkeet päälle kun taas julkisella tämä maksaa arvion mukaan n.800€ lääkkeiden kanssa. Eli aika merkittävä ero.

Oon jostain mielestäni lukenut, että yksityisen hoitoihin olisi mahdollista saada Kelasta korvausta (toki kattaa vain pienen osan), mutta tietääkö joku yksityisellä hoidoissa olevista tästä tarkemmin? Toki voi olla tämä mun käsitys myös täysin väärä ja kun ollaan toistaiseksi julkisella niin en ole tähän tarkemmin perehtynyt.

Ite odottelen että menkat alkaisi niin pääsisi ilmoittautumaan nyt vihdoin hoitoon, jota on jo pitkään odotettu. Ja sama tilanne, lähipiirissä ei ole kokemusta hoidoista vaikka asiaa heidän kanssa voikin käsitellä, niin kaipaa kyllä samassa tilanteessa olevien tukea. Oon löytönyt instagramista hyviä ivf:ää käsitteleviä tilejä ja julkaisuja, jotka myös helpottaa ja luo uskoa ja toivoa, että ehkä mekin vielä onnistutaan.

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Joo kyllä yksityisen hoidoista saa kela korvauksen. Se on muutamia kymppejä aina per käynti kerta, mutta kyllä se teki selvän eron loppuhinnassa. Tästä esim näkee kelan erottelun Dextran hinnoissa: https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/hinnasto/

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Mahtavaa! kiitos näistä vertailuista. Kyllä me varmaan edelleenkin julkisella pysytään. Voi kun tuo korona ei tulisi nyt pilaamaan aikatauluja kauheasti! Fakta on, että kyllä sairaanhoitopiirit tarvitsevat rahaa, joten vain tosipaikan tullen laitetaan toimintaa kiinni. Se, mistä nipistetään ensimmäisenä niin se on sitten asia erikseen.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

https://www.ovumia.fi/hinnasto/ tässä esimerkki, hinta näkyy ja omavastuu sit sen mitä pitää itse maksaa. Meillä laskutettiin heti tuo omavastuu, ei tarvinnu eka maksaa koko hintaa ja hakea mitään korvauksia.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Kiitos Sabrina linkistä. Päädyin soittamaan Ovumiaan ja kyselin vähän millä tavalla päästäisiin hoitoihin. Lähinnä toive oli skipata kaikki perustutkimukset, koska ne on jo aikaa sitten tehty. Niihin ei onneksi tarvitse mennä ja maksaa niistä. Eli pitäisi varata ensikäynti ja keskustella lääkärin kanssa hoidosta ja saisi aloittaa milloin haluaa. Hieman kyllä kutkuttaa ajatus, mutta sitten mietin sitä, josko päästäänkin Husiin aiemmin ja siinä säästäisi paljon rahaa. Mulla on vika inssi ensi viikon alussa ja juttelen Husissa. Sen jälkeen teen jonkun päätöksen.

Toisaalta pieni breikki hoidoista ehkä tekisi hyvää. On alkanut tulla huonovointisuutta, finnejä ja itkuherkkyyttä lääkkeistä ja tästä kaikesta henkisestä puolesta. Ensimmäisessä hoidossa voin todella hyvin. Olin elämäni kunnossa ja erityisen hyväntuulinen. Nyt tuntuu ettei oikein mikään kiinnosta. Saan pakottaa itseni tapaamaan ystäviä. Olen sopinut joitakin menoja eikä yhtään huvittaisi lähteä. Tekisi mieli perua kaikki. Mutta ei niinkään voi elää, enkä kehtaa tehdä niin. Jos kotona möllöttää niin silloin ehtii ainakin ajatella kaikkea liikaa. Pakotan itseni lähtemään vaikka olen todella surullinen. Onneksi olen saanut kerrottua joillekin ystävistäni tilanteestamme, eikä sitten tarvitse stressata millä fiiliksillä olen. Tulevana viikonloppuna on sukujuhlat. Toivon todella ettei siellä kukaan sano mitään tyhmää mulle, tyylillä ”koskas te meinaatte, eikö nyt ole jo aika”. Arrgghhh, että suututtaa ja hirvittää jo valmiiksi.

Tässä taas pieni avautuminen 😀

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Nää on henkisesti rankkoja aikoja. Varsinkin kun ei raskaus onnistu, hoidot pitkittyy ja ahistus sekä stressi valtaa koko kropan mieltä myöten! Tekis mieli luovuttaa ja käydään lähelläkin, mutta kuitenkin jostain saa vielä voimaa yrittää.
      Sun täytyy nyt kuullostella omaa vointia, ettet muserru täysin..
      Meillä oli se pari kk taukoa kun odoteltiin julkiselle ja se teki hyvää.

Nyt vaan täytyy sanoa, että jos päädytte taukoon, varaudu pidempään koronan takia. Ei oo varmaan kun ajan kysymys, milloin hoidot laitetaan tauolle?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Niinpä!!! Kummasti sitä saa voimaa jostain kun on pieni toive vielä olemassa. Ja voi olla, että mieli hieman paranee tästä. Toivon niin! Nyt ollut erityisen vaikeat 2 viikkoa. Tämä helpottaa vähän kun sai täältä juttuseuraa 🙂

Tuo korona kyllä mietityttää myös paljon. Sitä ne myös Ovumialla painotti, että se voi keskeyttää hoidot. Voi kun tilanne nyt pysyisi aisoissa!

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Mä oon melkein ihan millon vaan hollilla jos tarvii juttuseuraa, tässä kun lapsen kans kotona päivät pitkät on ?

Nimetön
            Ei-aktiivinen

<3

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Hei,
      Tänään oli punktio ja jumankeitsu oli topakat lääkkeet 🙂 itse punktion aikana vähän kirpistelyä mutta ihan hyvin meni. 5 rakkulaa, joista tosin löytyi vain vaivaiset 2 solua 🙁
      Näillä mennään, ei muu auta.
      Tässä hommassa on ihan liikaa stressin aiheita, miten saatte ajan ja ajatukset niin, ettei koko ajan ajattele näitä asioista? TOsin nythän ei ole kuin odottelua, että alkavatko hedelmäittymään ja jakautumaan.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Mä en osaa olla ajattelematta mitenkään, sitä vaan lukee tietoo ja oottaa tuloksista tietoo ja voi sentään.
        Mutta hei, 2 on parempi kun ei yhtään? ❤

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Hienoa että kuitenkin 2 🙂 Ei ollut turha keikka! Kiva kuulla myös että itse toimenpide meni noin hyvin.
        Koen että tuo kuuluisa henkinen puoli on tässä se suurin juttu. Isojen asioiden äärellä kokonaisuudessa ja joihin ei ole itse mitään valtaa. Täytyisi vain osata olla ja odottaa seuraavat uutiset. Minä harhautan itseäni harrastuksilla ja kavereiden kanssa aikaa viettämällä. Kieltämättä itsellekin tullut välillä noita Tiina85 kuvailemia alakuloisuuskausia, mutta sitten kun kotoa lähtee niin helpottaa. Ja tämä vertaistuki auttaa. En ole ainoa ihminen maailmassa joka kokee epävarmuutta näistä asioista. En ole ainut jolle tehdään hoitoja, jne.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Meille ainkin sanottiin että varauduttava henkisesti rankkaan koitokseen.
      Mä olisin varmaan repiny pikkuhousut jos en olisi silloin hoitojen alkaessa eksynyt tänne.. kovasti se vaan oman navan ympärillä pyörii,vaikka muitakin hoidoissa olevia on. Varsinkin jos ei ole kasvotusten kohtalotoveria, olo on aika hemmetin yksinäinen.

Mulla hoitojen alkaessa tiesi kaksi kaveria, joille pystyin puhumaan mutta koin sen olevan yhtä tyhjän kanssa, kun ei niillä (onneksi) ollut aavistustakaan mitä tässä läpi käydään..

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Mulla jotenkin sairaalla tavalla helpotti tieto tästä, että tuskin tulen raskaaksi ilman hoitoja, joten nyt vaan levollisin mielin odotan niitä, enkä kyttää omaa kroppaani että olisiko ovulaatio tai kenties raskausoireita. Voi kun tämän saisi pidettyä yllä sitten myöhemminkin, mutta uskon että se on mahdotonta.

Oliko sulla Sabrina huomenna ultra? 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Joo on! Ovistestit näyttää haaleeta toista viivaa, kyllä mä luulen että plussa tulee ennen sunnuntaita.
      Ahistaa vaan ihan hirveesti mennä Jyväskylään, jos ootte uutisia lukenu niin.. korona.
      Täytyy varmaan ekaa kertaa laittaa maski kasvoille.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Ultrassa käyty ja kaikki näyttää olevan malliillaan siirtoa varten!?
      En nyt muista minkään mittoja ja paksuutta?

Kysyin samalla näkyykö mitään syytä kipeytyneisiin menkkoihin. Mulla on tosiaan joulukuun lopusta ollu säännöllinen n.30pvän kierto, mutta kolmet viimeset menkat on ollu niin tuskaa, kp1 voi verrata synnytyssupistuksiin ? rehellisesti en oo uskonut kun joku verrannut samanlailla, mutta näköjään voi.
      Ei näkynyt lääkärin silmään mitään erityistä.

Oli jotenkin kummallinen käynti, aattelin että tenttaavat kaikki mahdolliset ja kysyvät edellisestä raskaudesta, mutta todellista liukuhihna toimintaa?
      Mies ei ollu mukana,niin sitä suuremmalla syyllä ei kysyny siitäkään mitään ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Hei mahtava juttu, että siellä kaikki kunnossa! Milloin teillä onkaan nyt sitten alkionsiirto? Toivottavasti kaikki menisi nyt hyvin 🙂

Mullakin alkaa tänään pistokset ja ensi viikolle on sovittuna pari tarkistusultraa. Jänniä aikoja siis useammalla meistä, en tiedä miten tässä pysyy järjissään kun kaikki on vasta edessä ja jännitys on jo nyt tällä tasolla…

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Taika, en tiedä ennen ovis+, sillä määräytyy päivä. Toivotaan että lauantaihin mennessä tulis ?
      Mitäs lääkkeitä sulla on käytössä? Oliko icsi vai ivf? Anteeks en muista ??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Lasketaanko siitä ovulaatiosta siirtopäivä jotenkin alkion iän mukaan vai onko siirtopäivä aina joku tietty päivä ovulaation jälkeen? Oon noista vielä aivan pihalla…

Mulla siis käytössä nyt alkuun vaan gonal F 125 annoksella ja ens viikolla siihen rinnalle aloitetaan se toinen pistoslääke estämään sitä omaa ovulaatiota, en muista nyt sen nimeä kun ei ole mulle entuudestaan tuttu. Meillä siis ivf ja omaan kiertoon eli ei olla ajettu mun omaa hormonitoimintaa tätä ennen alas.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Riippuu pakastetun alkion iästä. Eli kun plussa tulee, siihen lisätään alkion ikä ja sit siirretään.
      Mulla oli kans gonal f tässä viimesimmässä, jarruna orgalutran, irrotukseen ovitrelle.
      Ekat 2 icsiä oli alkuun menopur, ei sinällään vaikutusta mut toi gonal f helpompi pistää kun on kynämalli ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Näin mä mietinkin, että menisi tuo siirto. Onko sulla mitään lääkitystä nyt käynnissä vai pelkästään sit siirron jälkeen tukemaan kiinnittymistä kohtuun?

Mulla on ollut toi gonal f aina inseminaatiohoidoissakin ja ollut kyllä helppo käyttää. Mulla on jarrulääkkeenä näköjään Fyremadel, kellään ei sattuisi olemaan siitä kokemusta? Ilmeisesti on yksittäispakattuja tai näin ymmärsin apteekista. Ja Ovitrelle sit irrotuspiikkinä.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Lugesteron ohjeiden mukaan, varmaan kaks päivää ovis+, en muista nyt miten meni viimeks.
      Sit saan taas kiinnittymistä tukemaan gonapeptylin, eli siis samaa mitä käytetään hoidoissa irrotuspiikinä.
      Ovitrellea antaa sitten plussaa testiin jos tekee raskaustestin liian aikaisin! ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Ovitrelle:
      Raskaustestit

Jos teet raskaustestin seerumista tai virtsasta Ovitrellen käytön jälkeen ja sitä seuraavien kymmenen päivän aikana, voit saada väärän positiivisen testituloksen. Jos et ole varma, kysy lääkäriltä.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Joo, näin mä muistelinkin että ovitrelle saattaa antaa väärän plussan. Inseminaatioiden aikana en tainnut tehdä testin kuin ehkä kerran, en usko et pystyn nyt olemaan yhtä malttamaton. Silloin kun mulla oli kohdunulkoinen raskaus niin tiesin monta päivää ennen menkkojen pois jäämistä, että oon raskaana, niin oon luottanut siihen, että tunnistaisin kyllä oireista jos olisin enkä oo sen vuoksi tehnyt ns. turhaan testejä, kun oon kuitenkin ”tiennyt” menkkojen alkavan pian. Mutta varmasti aikanaan alkionsiirron jälkeen on kyllä hyvin piinallista odottaa testin tekemistä.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Pistin muuten just ton gonalin ja hyvin meni, ei mitään ongelmia ??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Mä oon alkanu tyyliin pp5 testaa??
      Jos on testihirmu, varmaan kannattaa testata alusta asti et lähtee himmenee ja sitten vahvistumaan?
      Hyvä että onnistu,mä tosiaan pistätin miehellä ekat 2 icsiä ja kolmannella onnistu sit ite.
      Miehelle tuttua kuitenkin kun 1 tyypin diabetes, niin luonnistuu.?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Meillä ei ole oikein vaihtoehtoa kun mies juoksee pois paikalta kun sanon sanankin että on aika pistää ? ei siis voi sietää verta tai piikkejä, verikokeissa saattaa pyörtyä yms. Aina sen kanssa naurankin, että miten tulee koskaan selviytymään synnytyksestä ja kuinka hän tarvii sinne sit sairaalan puolelta oman hoitajan tukemaan häntä ? meinasi ettei kestä tulla punktioon paikalle, mutta ilmoitin että saa kyllä luvan kestää jos itse sen kipujen yms kanssa kestän ( jos Koronan takia ylipäänsä pääsee paikalle).

Mutta joo, mietin myös että tilaisin testejä ennakkoon kotiin. Mitä oot käyttänyt testaamiseen? Tuolla raskauskeijun sivulla on ainakin jos minkälaisia…

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Näinkin päin,meillä oon minä se hirvee piikkikammonen joka pyörtyy labrassa ?
      Ihan onesteppejä oon käyttäny.
      Tuntuu että kaikki testit antaa kaikille haamuja,mut kyllä mä oon niillä menny ? eikä oo yhtäkään viivanpaikkaa tullu. Rfsu on semmonen mikä antaa ja ilmeisesti apteekin omat testit antaa vahvaa viivaa vaikka ei oo syytä?
      Testasin myös raskaustestin sivussa ovistestillä, kirkkaan plussa?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Ja kyllä sit tilanteessa kun tarvii, se miehen paikka löytyy vaikka nyt kammoksuttaa ❤

Nimetön
      Ei-aktiivinen

? ota noista nyt sitten selvää. Mutta joo, laitan jotain kyllä tilaukseen niin onpahan sitten valmiina kun ei hermot enää kestä odottaa vaan on pakko alkaa testaamaan ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Laitankin tilaukseen jonkun kokoelman odottamaan ? sä pääseekin testailemaan vähän aiemmin jo ??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Jos ovis sattuu vaan kohdalleen??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Onko siis joku pelko, ettei siirtoa tehtäisi jos ovis on jotenkin väärään aikaan? En nyt muista olitteko yksityisellä/julkisella hoidoissa? Kun julkisella ei taideta tehdä mitään viikonloppuisin? Yksityisellä ilmeisesti näitäkin tehdään milloin vain täytyy? Toiv nyt ei tarvitsisi taas uutta kiertoa odottaa!

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Meilläkään ei yksityisellä tehdö siirtoja viikonloppuisin. Jos nyt oikein muistan niin su tai ma ei käy. Mutta tänään sanoi että ovis olisi parin päivän sisään ja niin on kyllä tuntemuksetkin.
      Aikaisemmin en oo ees osannu kiinnittää huomiota oviskipuihin, mutta nyt viimeset 3kk on ollu oviskivut maisemissa ja menkkakivut on jotain ihan hirveetä ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Ja siis julkisella ollaan, mutta punktiot ja siirrot yksityiseltä ostopalveluna

Nimetön
      Ei-aktiivinen

No sittenhän kaiken pitäisi osua just sopivasti kohdalleen ?? Toivotaan että näin myös käy! Mulla oli inseminaatioiden kanssa niin, etten edes päässyt kuin yhteen, kun muiden kanssa ovulaatio osui just viikonlopulle ja oli samalla tavalla tosiaan useamman kuukauden ajan kyllä suoraan sanoen vitutti. Vaikka yrittivät lohdutella raskauden olevan kuitenkin mahdollinen kun miehen sperma on normaali, mutta tonkaan vuoksi usko inseminaatioihin ei nyt kovin huipussaan ollut, olisinhan varmasti raskautunut jo näiden vuosien aikana jos se tapahtuisi luonnollisesti.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Mä en oo tutustunu insseihin miten ne käytännössä tapahtuu, mutta on kyllä raskasta kun meni noin?
      Laitoit sä tilausta menemään eilen??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Joo laitoin ?

Jokos sulla oli ovis+? Vai etkö ol vielä testannut?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Ei oo vielä ? nyt rupeski jännittää meneekö sunnuntaihin☹

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Oliko sulla ne alkiot 5 päiväsiä? Eikö siirto ehtisi sit vielä perjantaina jos sunnuntaina olis +? On tää kyllä hankalaa, kun on niin monta muuttujaa tässä touhussa, että vaikka tekis kaikkensa niin on niin paljon epävarmuustekijöitä, joihin ei vaan voi millään vaikuttaa ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Mä en nyt muista oliko se su-ma vai ma-ti huonot päivät?‍♀️
      Noh,ei auta kun tikutella aamua iltaa. Oon mä nyt päivälläki,ihan vaan näköjään testaamisen ilosta?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Joko ahkera tikuttelu on tuottanut tulosta??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

No ei oo ☹ ei oo kauaa kun kävin tekemässä, nega oli.
      Oviskivut kuitenki alkaa tuntumaan, että jo nyt on kumma?
      Mites sulla on piikittely sujunu?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

No luulisi sen tulevan nyt sit pian jos alkaa olemaan tuntemuksiakin?

Piikittely on sujunut meillä hyvin, ei siinä mitään ongelmaa. Enemmän stressaa etten vaan saisi mitään pikku nuhaakaan nyt, ettei hoidot loppuisi kuin seinään ??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Voihan surku,ei taida + keretä illaksi ?
      Selasin vanhoja tekstejä niin sunnuntai ja maanantai ei oo käypäsiä päiviä.

Aattelin alkuun, että ei tässä mitään että katotaan rauhaksiin ja ei sen suurempaa ressiä.. jos ei osu niin aina tulee uus kierto. Mutta kyllä tää nyt veti mielen matalaksi ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

No voi vitsi, tosi ikävää jos nyt kävi niin ettei plussa ehtinyt tulla ja ette pääse nyt tässä kierrossa siirtoon ? Ymmärrän kyllä hyvin, että harmittaa ja surettaa, vaikka kuinka etukäteen yrittäisi valmistella itseään myös siihen pettymykseen. ❤️

Nimetön
      Ei-aktiivinen

https://aijaa.com/HQtyJw

eikä en kestä ???

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Hei jes ihan mahtava juttu ! ????????

Nimetön
      Ei-aktiivinen

No niinpä! Olin niin tohkeissaan etten saanu unta ja oli pakko sit vielä käydä tänne hehkuttaa.
      Mites Taika sun piikittelyt? Onko ollu turvotusta tai kipuja?
      Mites onko täällä muut missä vaiheessa??

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moi,

Meillä oli keräys viime viikolla, 5 rakkulasta löytyi 2 solua, joista yksi hyvä, toinen heikohko, jonka jatkoviljelyä ei suositeltu :/ mutta tällä yhdellä mennään.

Tässä varaudun kaikkiin vaihtoehtoihin, kun nyt ei ole muuta kun lugesteronit sisään ja odottelua testiin saakka.. niin kuinka pitkä väli yksisyisellä on pidetty toisen ivf pistosten välissä?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tätähän ei kysytty, mut yksityillä icsi päästiin heti seuraavaan kiertoon 🙂 eli punktiosta heti menkkojen alettua.

Nimetön
        Ei-aktiivinen

ah.. eli teitkö ne pistot kans? Sorry, sanasto hukassa 😀

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Siis joo, eli punktion jälkeen menkat pistot alkoko kp 1 vai 2, sit jarru ja irrotuspiikki ja punktioon 🙂

Nimetön
            Ei-aktiivinen

Tätä juuri yritin kysyä, ei aina näköjään onnistu ulosanti 😀
            Kiitos, hyvä tietää.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Meillä tehtiin viimeinen eli kolmas inseminaatio viime perjantaina. Jotenkin helpottunut fiilis, että tää prosessi on nyt takanapäin ja sitten, jos (KUN) menkat alkaa niin päästään ivf-jonoon. Mun luotto ei ole todellakaan kova inssihoitoihin. Yritän hetkeksi saada ajatuksia muualle ja päätämme tässä syksyn aikana haemmeko aiemmin apua yksityiseltä.

Mukavaa lukea muiden kokemuksia ivf:stä ja muutenkin fiiliksistä. Tsemppiä kaikille näiden raskaiden ajatusten ja odottamisen kanssa! <3

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tiina85, pidetään peukkuja että ei ala ❤

Meillä pas perjantaina ??
      Huomenna alkaa luget, yök?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Kiitos! 🙂

Onnea teille perjantaihin super paljon!!!

Mä aloitin luget tänään. Tuntuu ikuisuudelta aina aika kun sitä lääkettä saa tunkea 😀

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Onks sulla lugesteron vai lutinus??

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Mulla on Lugesteron.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tsemppiä Sabrina nyt lähestyvään siirtoon, hyvä että ehditte saada nyt arkena sen ?

Ja peukut pystyssä Jippulille ja Tiinalle, toivotaan että molempia onnistuisi ??

Meillä jatkuu pistokset ja huomenna on eka ultra. Pistäminen sujuu ongelmitta, mutta huomaan kyllä et alkaa olla erinäisiä tuntemuksia vatsassa ja pääkipua plus oon ollut tänään ainakin todella huonolla tuulella. Ja tänään oli viides pistospäivä, saa nähdä minkälaiseks tilanne menee kun alotan huomenna jarrupistokset vielä tähän päälle ?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Kiitos! Tsemppiä sinullekin Taika 🙂 Ja saat kaikki sympatiat täältä noihin hormonihuuruihin 😀

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Se on kyllä melkoinen hormonimylläkkä, tsempit sulle MUTTA myös miehelles ?
      Mulla ei mahtunu housut jossa oli nappi muutaman piston jälkeen, turpos alavatsa ihan hirveesti. Tänne kuulumisia huomennq sitten ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Mulla ei onneks vielä oo ainakaan ihan hirveesti turvottanut. Ja mies kyllä tarttee kaikki sympatiat kun saa mun kiukuttelusta kärsiä ?? infoilen huomenna, miltä ultrassa näytti.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Hei! Minäkin liityn mukaan. Meillä on IVF menossa toista kertaa. Kummankin hedelmällisyys on laskenut ja ikääkin on reippaasti, joten saa nähdä kuinka käy. Nyt on toivottavasti stressitasot kummallakin alempana ja ensimmäisen kerran jännityskin on jo takanpäin. Pistely on kuitenkin inhottavaa, vatsaa turvottaa ja kaikki ärsyttää 😉 On kuitenkin pakko kehua, että Jyväskylässä julkisella puolella on kaikki toiminut hyvin. Punktio oli itselläni viime kerralla kivuton, tosin lääkkeiden jäjiltä olin väsynyt ja muutamaan päivään ei suuremmin tehnyt mieli kävellä. Nyt punktio olisi luvassa näillä näkymin ensi viikon alussa. Odottavan aika on pitkä, joten olen päättänyt keskittyä mahdollisimman paljon kaikkeen muuhun!

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Moikka! Meki ollaan jyväskylässä hoidoissa, ei tosin asuta siellä.
        Onko teidän ensimmäinen lapsi? ?

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Moi! Ensimmäistä yritetään. Tai no ollaan yritetty jo muutaman vuoden ajan.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Toivottavasti Pauliina nyt sitten onnistaa??
      Mites Taika, ultra kuulumisia odotellaan?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tervetuloa mukaan Pauliina ! Meillä on sitten punktio samoihin aikoihin, jännittää kovasti kun on meillä ensimmäinen.

Ultrassa näkyi munarakkuloita kasvamassa reilusti, molemmilla puolilla n 10 eli niitä saadaan toivottavasti ihan hyvin kerättyä. Lääkäri arveli että tuoresiirto ei ole vielä ainakaan täysin poissuljettu, toivotaan että sinnekin päästäisiin heti.

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Voi Taika, kuullostaapas hyvälle ?❤

Täällä aika matelee, perjantaita odotellassa. Siitä se matelu vasta alkaa?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Moikka! Olen muutaman kerran lukenut teidän keskustelua täältä ja nyt rohkaistuin itsekkin kirjoittamaan. Ensimmäinen inseminaatio on suunnitelmissa, perjantaina kontrolliultra letrozol kuurin jälkeen ja nyt alkaa jännittämään. Miten teillä on letrozolit vaikuttaneet? Itsellä ei luonnollisessa kierrossa ollut ilm ovulaatiota tai ainakaan siitä ei viitteitä ollut ultraäänessä käydessä ja sen vuoksi nyt letrozolit apuna. Toiv nyt tilanne toinen.. ?? Tsemppiä kaikille tähän jännittävään matkaan! ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tsemppiä kärsivälliseen odottamiseen!

Hei oliko jollain kokemusta tosta Fyramadelista jarrupiikkinä? Klinikan ohjeista käsitin et pistetään vatsaan, mutta pakkausohjeessa ohjeistettiin pistämään reiteen ? pistin nyt vatsaan kuitenkin, jotenkin hurjempi toi piikki kun gonalissa ? ja pistelee toi pistosalue ihan eri tavalla ja tuli ihan huono olo, johtuen ehkä tosta pitkästä piikistä ? mietin vaan että onkohan nää ihan normaaleja tuntemuksia?

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Mulla oli orgalutran, hyvänen aika miten paljon paksumpi piikki ja kirveli ja sattu piston jälkeen välillä niin että oli hankala liikkua.. luulen siis että tuntemuksesi on normaali! Voi olla jotenki pisto tavasta myös, jostain ihme kulmasta se piti pistää?

Nimetön
          Ei-aktiivinen

Näin mä muistelinkin et muillaki on ollut samantyylisiä kokemuksia, huh ? lisäks toi piikki oli jotenkin tosi tylsä ja piti ihan kunnolla tunkea sitä sisään. Mut säkin oot pistänyt noi jarrupiikit vatsaan?

Nimetön
            Ei-aktiivinen

Joo kaikki oon pistäny vatsaan!

Nimetön
        Ei-aktiivinen

Fyremadel on ilkeämpi piikkinä ja tuntuukin inhottavalta. Se tekee minullakin hetkeksi punaista ärsytystä. Ja vatsaa se laitetaan, toiselle puolelle kuin gonal. Minulla olisi vielä kolme niitä luvassa 🙁

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tervetuloa Lapsitoiveissa ? en voi sanoa kun että tsemppiä perjantaille,mulla ei oo kokemusta..

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Gonalin jälkeen ei siis oo tällaista ollut?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Tervetuloa munkin puolesta tänne keskustelemaan 🙂 mutta ei oo ollut koskaan noi letrot käytössä, pelkästään pistoshoidosta kokemuksia, mulla oli inseminaatiohoidossakin siis vaan suoraan pistokset. Tsemppiä ultraan, tuu ihmeessä kertomaan miten siellä sujui 🙂

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Ivf/icsi/pas 2020 vol. 2

Tein uuden ketjun, siirrytäänkö sinne?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Kiitos ☺️ Onneks tulin mukaan, Ihania teidän tsemppi-viestit! ?

Nimetön
      Ei-aktiivinen

Täällä on kyllä ihana kun saa niin paljon vertaistukea ja vastauksia mietteisiin aina ihan muutamissa minuuteissa ?

Kiitos Sabrina uudesta ketjusta, siirrytään ihmeessä sinne kun tää alkaa olla näin sekava ja pitkä jo.

Luet parhaimillaan 100 vastausketjuja
  • Alueelle ‘HEDELMÖITYSHOIDOT’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.