Etusivu › Foorumit › HEDELMÖITYSHOIDOT › Monimutkainen sotku hoidot tauolla 2018 syksyyn :S
- Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta, 6 kuukautta sitten
Nimetön toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
-
5.12.2017, 14:55 #17207
Nimetön
Ei-aktiivinenKopsaan tähän tekemäni muistutuksen sairaalle ilman lääkärin nimiä ja meidän nimiä, siitä käy aika hyvin ilmi missä tilanteessa me olemme. Kysymykseni on onko jollekin muulle käynyt vastaavaa ja mielipiteitä lääkärien toimintaan. On sitten pirun pitkä teksti…
Olotila itsellä on uupunut ja vihainen. Jaksaminen on todella koetuksella, ainoana valopilkkuna mies ja lapsi. Työ on auttanut vähän. Minulle on sanottu että olen itsekäs paska kun tahtoisin toisen lapsen ja etten saisi valittaa. Mitä mieltä olette onko tuollainen oikeasti oikein mitä meille tehtiin? (ks teksti alla.)
Olemme laatineet tämän muistutuksen yhdessä mieheni kanssa, koska xxpolin lääkäri XX on antanut meille virheellistä informaatiota liittyen mieheni rakkosyöpä hoitoihin BCG-rakkohuuhteluilla. Ennen hoitojen aloittamista kysyimme lääkäri XX onko hoidolla vaikutusta lapsettomuushoitoihin ja kannattaisiko siittiöitä tallettaa koska olimme menossa hoitoihin keväällä 2017. Lääkäri XX kysyimme asiaa 3 kertaa ennen hoitoja ja vastaus oli joka kerran sama, myös hoitaja kysyi XX eikö siittiöitä pitäisi pakastaa 2 kertaa. Kummallakaan kerralla lupaa ei annettu vaikka kyseessä on alle 30v nuori mies. XX on laiminlyönyt velvollisuutensa lääkärinä olemalla kertomatta lääkkeen sivuvaikutuksista hedelmällisyyteen ja myös syyllistynyt valheellisen informaation antamiseen potilaalle ja hänen puolisolleen.
Lääkkeen omassa tuoteselosteessa kehotetaan pohtimaan potilaan kanssa siittiöiden tallettamisesta jos kyseessä on hedelmällisessä iässä oleva potilas. XX kysyttiin lapsettomuus poliklinikan toimesta edellisten lapsettomuushoitojen yhteydessä kannattaisiko heidän ottaa silloin spermaa talteen tulevaisuuden hoitoja varten, mutta silloinkin XX vastasi kieltävästi. XX siis täytyi tietää ettei meillä ollut varastossa siittiöitä. (Koska hän oli käytännössä tehnyt meille mahdottomaksi saada tallettaa niitä.)
Lapsettomuuspolilla eivät hänen takiaan voineet laittaa talteen siittiöitä kun niitä oli vielä tarpeeksi hoitoihin. Kaikki Edellisestä hoidosta saadut alkiot käytettiin ja viimeisestä sentään syntyi tyttö 2015.
Mieheni ja minä keskustelimme siittiöiden talteen otosta, mutta huoliamme ei otettu tosissaan ja meidän ihmisarvoamme on loukattu antamalla valheellista tietoa. Lisäksi Urologian nuorempi lääkäri on kommentoinut asiaa loukkaavasti ja vähätellen valheellisesta tiedosta meille aiheutuneita kuluja ja haittoja. Puhumattakaan tilanteen aiheuttamasta henkisestä kuormituksesta joka on lisännyt asian osaisten henkistä kuormaa tavalla joka on kohtuuton.
Periaatteessa tulkitsen itse lakia siten, että asia voidaan todeta lääketieteellisesti johtuneeksi käytetystä lääkkeestä ja meille on annettu väärää informaatiota lääkkeen vaikutuksista eli kyseessä on jonkun asteinen henkilövahinko. Lisäksi kyseisen lääkärin kollega ja lapsettomuuspolin lääkäri YY on sanonut minulle, että kyllä XX on pitänyt tietää asiasta. Kyseessä on vähintään hoitovirhe ja asiaan olisi syytä paneutua kunnollisesti.
Mikäli asia olisi todella niin että XX tiesi mitä teki ja valehteli meille asia koskee myös potilaiden tasavertaista kohtelua. Meillä olisi ollut oikeus saada siittiöitä talteen lapsettomuushoitoja varten. Moni muukin hedelmällisessä iässä oleva on saanut siihen luvan.
Viitaten potilaslakiin potilaalla on oikeus laadultaan hyvään hoitoon. Saamamme hoito ei ole ollut laadukasta tiedonkulun ja potilaan kohtelun osalta.
Olemme saaneet varsin vähän tietoa lapsettomuuspoliklinikalta ja vielä vähemmän Urologian polilta. Olemme pettyneet siihen kuinka potilaan hoitosuunnitelma on laadittu. Mieheni hedelmällisyyden säilyttämistä ei otettu suunnitelmaan mukaan ollenkaan, mikä on hyvin kyseenalaista kun kyseessä on nuori hedelmällisessä iässä oleva mies ja olemme vieläpä olleet lapsettomuushoidoissa ennen ko. Hoidon aloittamista. Tässä asiassa meitä on ainakin lyöty laimin.
Potilaalla on oikeus saada tietoa hoidosta ja sen mahdollista sivuvaikutuksista. Meille ei annettu oikeaa tietoa lääkkeen sivuvaikutuksista että olisimme osanneet itse vaatia siittiöiden pakastamista säilöön. Meille tulee aiheuttamaan asian hoidosta suuria kustannuksia jos joudumme tämän takia lahja soluja käyttämään yksityiselle puolelle. Minusta on kohtuutonta jos tällaisen tempun tekevä lääkäri pääsee kuin koira veräjästä kun me nuoret ihmiset joudumme kärsimään tapahtuneesta mahdollisesti lopun elämäämme.
Syöpälääkäri voi arvioida potilaan iän ja terveydentilan sekä käytetyn syöpähoidon perusteella, onko todennäköistä, että miehen hedelmällisyys vaarantuu. Tällaista arviota ei ilmeisesti tehty tai ainakaan meille ei kerrottu siitä, eikä mahdollisista haittavaikutuksista. Meille kerrottiin ettei lääke aiheuta ongelmia lapsettomuushoidoissa. Jos siittiöiden todetaan häviävän lääkkeen käytön seurauksena täysin siitä on aiheutunut aika paha haitta lapsettomuushoidoille.
Samalla haluan tehdä huomautuksen pohjois-karjalan keskussairaalan potilasasiamiehen toiminnasta hän on minulle sanonut, ettei tässä asiassa ole kyse hoitovirheestä. Kyllä tässä jonkun näköinen virhe, laiminlyönti tai jopa tahallinen haitan aiheuttaminen on tapahtunut. Hänen ei kuulu arvioida sitä onko asiassa tapahtunut virhe vai ei ja hänen olisi kuulunut auttaa minua. Hänen suhtautumisensa takia en aikaisemmin saanut edes tätä muistutusta kirjoitettua, mutta nyt olen tullut siihen lopputulokseen kun 3kk hoidon lopettamisesta parannusta ei ollut tullut mieheni siittiöiden tilanteeseen että teemme tämän muistutuksen ja kaikki muutkin mahdolliset valitukset asiasta, tulipa asiasta myönteistä päätöstä tai ei. Tällainen ei ole oikein ja teillä lääkäreillä on velvollisuus meitä kansalaisia kohtaan toimia oikein. Teillä on lääkärin vala. Teillä on Laki jota heidän on noudatettava ja jos se ei toteudu niin seuraamuksia on tultava.
PP ja PH -
10.12.2017, 07:52 #17226
Nimetön
Ei-aktiivinenKuulostaa kamalalta, Paula. 🙁 En ole kuullut ennen tämänkaltaisesta, eikä varmasti ole oikein! Toivottavasti saatte korvauksia, vaikka mikään rahasumma ei kyllä varmasti korvaa tuota.
Voimia jatkoon. <3
-
12.12.2017, 10:58 #17240
Nimetön
Ei-aktiivinenOnpa ikävää 🙁 Montako lasta teillä tai miehelläsi on? Yksikö vain? Monestihan oikeus hoitoihin/talletuksiin julkisella puolen lakkaa, jos on jo kaksi lasta. Ettei ole siitä kyse? Itselläni on kaksi lasta, miehelläni vain yksi. Mieheni haluaisi toisen, mutta joutuisimme maksamaan hoidoista täyden hinnan ilman mitään Kelakorvauksia (yksityisellä puolen, siellä kyllä olimmekin). Jos taas minulla olisi vain yksi lapsi, saataisiin Kelakorvaus.
-
13.12.2017, 07:49 #17246
Nimetön
Ei-aktiivinenYksi yhteinen lapsi 2v. Tyttö. Onneksi edes hänet saatiin omilla tarpeilla hoitojen kautta, mutta tää mitä sitten tapahtui on jotain ihan utopistista. Miehellä ei ole aikaisemmista suhteista mitään ja minulle tämä on eka parisuhde ? 4vuotta ollaan kesällä oltu naimisissa ja 29 vuotta tulee molemmille nyt ikää. Kaveri minulle jo sanoi että ihme on kun pysytään yhdessä, niin paljon on ollut tälle 4 vuodelle koettelemuksia. Mies meinasi lopettaa puhumisen nyt kun tämä tuli ilmi, mutta onneksi sain senkin puhumaan taas. Vielähän meillä on toivoa että tilanne palautuu, mutta ei se poista henkistä kuormaa mikä meille on tästä tullut.
-
13.12.2017, 09:38 #17247
Nimetön
Ei-aktiivinenTuossa on kyllä monenlaista jaksamista, mutta siitä selviätte, yhdessä. Nuorella luulisi tilanteen palautuvan edes jonkinlaiseksi (eli että edes muutamia siittiöitä on) jotta lapsen saa hoidoilla. Ei kannata etukäteen murehtia turhia, mutta valitus on toki varmastikin aiheellinen. Ja lahjasolut on aina vararatkaisuna. Rakkaus ja kiintymys lapseen tulee ihan muista asioista kuin geeneistä.
-
-
-
5.1.2018, 19:33 #17357
Nimetön
Ei-aktiivinenNo se syöpä uusiutui ja nyt ollaan sitten käyty sairaalalla kyselemässä mikä on homman nimi kun Kustaan asiat lääkärin puolelta. Lääkäri kieltää että oltaisiin kysytty hedelmällisyys asioista häneltä ja muka ei ole koskaan nähnyt minua. Olen ollut miehen mukana joka leikkauksen jälkeen ja aluksi myös joka hoitokerralla kuskina…. kysyttiin yhdeasä tuotakin asiaa ja heikki muistaa että hoitajakin kysyi. Ei ole potilaspaperwihin kirjattu että oltaisiin kysytty asiasta häneltä. Väittää että ollaan jonkun muun kanssa puhuttu ?
Vähän huono väittää kun on miehen kaikki hoidot määrännyt sama lääkäri.
Tämä se ei tähän jää kun kerran se syöpäkin uusiutui ja näin olen meidän mahdollisuudet on odottaa vuosia tai mennä lahjasoluhoitoihin. Fertipolinhoitaja lupasi kysellä heidän puolelta mitä mahdollisuuksia olisi tallettaa näitä vähiä edes tässä kuussa ennen kuin uudet hoidot alkaa.
-
6.3.2018, 12:40 #17780
Nimetön
Ei-aktiivinenValitus kannattaa tehdä aina kun sille on perusteet. Olen tehnyt itsekkin epämääräisestä lääkärin kohtelusta, ks.lääkäri soitti perään henkilökohtaisesti ja pyysi anteeksi, tapahtuma puitiin myös polilla. Silti jäi p***** maku suuhun.
Ikävä tilanne teillä, jaksamista! -
7.3.2018, 09:04 #17794
Nimetön
Ei-aktiivinenHei Taas! Me saatiin niitä siittiöitä talteen pakkaseen oli 200 000/ kerta nyt tammikuussa. 😀 Eli sen verran ollaan nyt saatu julkiselle pitkin hampain pelastettua ja yksityiselle lisää oma kustanteisesti ennen sitä tammikuun leikkausta.
Dahlialle kiitos. Niin ei tätä mikään voi periaatteessa hyvittää, mutta anteeksipyyntökin olisi sellainen asia mikä hieman helpottaisi oloa. Tämä lääkäri ei ole edes pahoillaan asiasta, mikä rasssaa minua.
Nyt sitten julkisella se meitä aiemmin hoitanut lapsettomuus lääkäri oli jäänyt eläkkeelle ja saatiin pikkuisen puhua tätä toista tätiä ympäri, kun hänen mielestään meidämn olisi pitänyt odottaa 2 vuotta, mutta varoaikaa kun ei ollut niin pitkää lääkkeillä mitä miehelle käytettiin, saatiin lupa mennä hoitoihin keväällä näillä pakastetuilla soluilla. Onhan tässä vielä mahdollista että perimävaurioita on jäänyt siittiöihin ja ei tule näistä hoidoista mitään, mutta ainakin nyt meillä on mahdollisuus.
Se uusi lääkäri yritti puhua meidät koko ajan ympäri, kun ei voi kuulemma tietää saadaanko noista siittiöistä lasta tai voiko käydä niin että saadaan raskaus ja lapsi onkin pahasti vammainen. Ainahan se riski on olemassa, mutta jos me haluataan miehen siittiöillä yrittää se riski on ihan yhtä suuri sitten n. 3 vuoden päästä uusien hoitojen jälkeen kuin mitä se on nyt. Saattaa nyt olla jopa hieman pienempi riski, kun nyt on kertaalleen sen rakkoon laitetun sytöstaatin taas saanut.
Mies taitaa vielä päästä uudelleen niihin bcg-huuhteluihin, ainakaan uusinta höyläyksessä ei ollut vielä selvää syöpää havaittavissa, mutta ensi viikollahan se sitten selviää kun tulee koepalan tulokset.
Ei ole 3kk kuulunut vastausta muistutukseen hoitavalta lääkäriltä. Minä sitten otan varmaan yhteyttä myös muualle kuin tähän k.o sairaalaan. lääkärin esimehien kanssa ollaan käyty juttelemassa kerran. Se vähän auttoi, mutta edelleen minulla kiehuu viha tuota miehen entistä lääkäriä kohtaan ja toivon todella että saisin jotain aikaan tällä omalla asian esille tuomisellani. Sekin hoitava lääkärin on jäämässä eläkkeelle keväällä.
-
-
JulkaisijaArtikkelit
- Alueelle ‘HEDELMÖITYSHOIDOT’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.