Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT IVF ICSI PAS 2014 Vastaa aiheeseen: IVF ICSI PAS 2014

Heimunen
Osallistuja

Me emme ole myöskään kertoneet lapsettomuudesta kovin laajalle, pääosin miehen toiveesta. Siitä tietää minun vanhempani sekä muutama ystäväpariskunta. Aika moni varmasti aavistaa, koska tietää varsinkin minun vauvahaaveeni jo vuosien takaa sekä työni lasten parissa. Tähän päätelmään olen tullut, koska olemme lähes täysin välttyneet perheenlisäysuteluilta, onneksi!

Näille muutamille ystävillekin olemme kertoneet vasta hiljattain ivf-jonossa ollesssa, vaikka yritystä jo takana 3,5v. Tavallaan sitä haluaisi puhua enemmänkin, mutta toisaalta ei jaksa kantaa muiden odotuksia, kun omat odotuksetkin on pilvissä. Sitten tietysti oma lukunsa on nämä Liidun kuvaamat ”kyllä te seuraavalla kerralla onnistutte”-tukijat tai jäävuoren huippuna ystävän tarina tutun tutusta, joka lopulta sai ivf-lapsen ja kuoli veritulppaan pari vuotta siitä. Loppukaneettina oli, että ei se kuolema nyt varmasti niihin hoitoihin liittynyt… Että kiitos vaan tuesta! Onneksi suurin osa ymmärtää ja antaa tilaa. Ihanasti yksi ystävä sanoikin, että todella mielellään kuulee ajantasaisia kuulumisia ja elää mukana, niin paljon kun jaksan/haluan kertoa.

Nyt tässä juuri ekan ivf:n kynnyksellä pohdin, missä määrin infoan läheisiä. Tuntuu, etten ihan liveseurantaan kyllä jaksa alkaa. Ehkä sitten piakkoin jälkeenpäin kerron, kun toivottavasti on positiivisia uutisia.