Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT Talvi-kevät plussat 2014 Vastaa aiheeseen: Talvi-kevät plussat 2014

kilppari
Osallistuja

Heissan kaikille

Kiva kuulla muidenkin kuulumisia.
Mun raskaus ei ole missään vaiheessa ollut ”normaali” (jos sellaista nyt onkaan). Supistuksia tulee edelleen päivittäin, mutta ovat onneksi edelleen kivuttomia ja vissiin myös vaarattomia, koska kohdunkaula ei ole vielä lyhentynyt. Mutta mun liikunta on jäänyt suppareiden myötä kokonaan: parin kilsan kävelylenkit ja kotona tehdyt kevyet pilatesliikkeet ovat ainoita, joita uskallan tehdä. Ja kun en pääse kunnolla liikkumaan, niin selkä- ja lonkkakivut ovat tulleet jäädäkseen. Nelma: muista levätä!!!

Mutta tärkeintä on se, että rääpäleillä on kaikki suhteellisen hyvin. Rakenneultrassa käynti meni hyvin ja huonosti: ultraukseen kului yli tunti (arvatkaa tekikö pahaa maata selällään niin pitkään!), kaikki muut rakenteet näyttivät täysin normaaleilta ja olivat kasvaneet hyvin. Mutta sitten vikan viiden minuutin aikana lääkäri pudotti pommin: toisen rääpäleen jalka oli nilkasta taittunut väärään asentoon, epäilivät kampurajalkaa. Lääkäri ei selittänyt mitenkään tilannetta, kertoi vaan suurentuneesta kromosomihäiriöriskistä ja antoi lähetteen yli viikon päähän tarkempiin tutkimuksiin. No, mä tietenkin itkin ja surin asiaa kunnolla. Nyt uusissa tutkimuksissa selvisi, että kampurajalka on lievä tai se voi myös johtua vaan ahtaista oloista kohdussa. Joka tapauksessa riski suurempiin ongelmiin on todella pieni, ja se kampurajalkakin on täysin hoidettavissa. Tottakai tuo lisähaastetta arkeen saada kaksoset, joista vielä toisella on kipsauksilla yms. hoidettava vamma. Mutta ei voi kuin odottaa synnytykseen asti, jolloin vasta saadaa varmuus, miten asiat on.

Viime viikolla iski paniikki hankintojen suhteen. Olin aikaisemmin päättänyt, että vasta heinäkuussa, kun rääpäleillä on teoreettiset mahdollisuudet jäädä eloon, alan ostaa tarvikkeita. No, supistusten myötä tuli pelko siitä, että joudun täydelliseen vuodelepoon tai jopa sairaalaan. Haluan kuitenkin nähdä livenä ostettavat tavarat, vaikka nettikaupat onkin hyviä. Kolmen kirpparikierroksen jälkeen kotona on nyt iso kasa vauvanvaatteita, yksi sitteri on ostettu, ja vaunujen kohdalla arvon vielä kahden merkin välillä. Tässäkin kohtaa mielialat vaihtelee päivästä tai jopa tunnista toiseen: ihanaa tehdä hankintoja, mutta mitä sitten, jos jotain kamalaa sattuu?

Ole päättänyt nauttia raskaudesta kaikista asioista huolimatta, luultavasti tämä on kuitenkin ainutkertainen tilaisuus.

Mukavaa odotuksen jatkoa kaikille teille!