Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT Talvi-kevät plussat 2014 Vastaa aiheeseen: Talvi-kevät plussat 2014

lumikukka80
Osallistuja

Hermione: Silmiini osui kysymyksesi ja huolesi masun kasvusta joten ajattelin vastata kun itse aikanaan olin huolissani samasta asiasta. Minulla siis IVF-raskaus ja nyt menossa rv 38+0. Minustakin alkuun tuntui ettei masu kasva ollenkaan. Tuntui vaan painetta tuolla alamahalla selällään maatessa ja puhuinkin jo että vauva tulee varmaan ulos selän puolelta. Kohtu on taakse kallistunut ja istukkakin takana. Ylipainoa minulla on vain pari kiloa ja olen normaalipituinen. Rv 20 jalkaan mahtuivat vielä omat korkeavyötäröiset farkut ja vasta rv 24 ostin ensimmäiset äitiyshousut. Ihmiset kyselivät että missä sun maha on kun kuulivat raskaudesta. Vieläkään maha ei mikään valtavan suuri ole eikä takaa päin kuulemma voi nähdä että olisin raskaana. Toki se nyt on jo kuitenkin pitkään ollut selvästi nähtävissä edestä ja sivulta. Monet ystäväni sanovat sitä edelleen pieneksi mutta gynekologini mukaan se on oikein sopusuhtainen. Painoa on tullut ensimmäisestä neuvolakäynnistä rv 8 vain pari kiloa. Vauva on kuitenkin kasvanut tasaisesti himpun keskikäyrän yläpuolella ja on muutenkin aktiivinen ja hyvin voivan oloinen. Viimeisin painoarvio rv 36+2 oli 3 kg. Olokaan ei ole mitenkään erityisen raskas ja kengännauhojen sitominen seisaaltaan yms. kumartelut onnistuvat kun ei ole niin isoa mahaa eli lopulta olen ihan tyytyväinen tilanteeseen. Ei ole myöskään ollut närästyksiä, suonikohjuja, turvotuksia, raskausarpia, selkäkipuja tms. raskausvaivoja pahoinvointia ja supistuksia lukuun ottamatta. Ilmeisesti lantio on sen verran tilava että vauva mahtui niin pitkään piiloutumaan sinne kokonaan.