Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT Talvi-kevät plussat 2014 Vastaa aiheeseen: Talvi-kevät plussat 2014

Nelma
Osallistuja

Voi Kilppari, onnittelut pienistä pojista! Voimia ja onnea koko perheelle, toivottavasti syksyn mittaan olette kaikki onnellisesti kotona. Olisi kiva kuulla kuulumisia vielä myöhemmin!

Minä sain äitiyspolilta helpottavia uutisia. Kohdunkaula ei ollutkaan lyhentynyt niin kuin aiemmassa ultrassa näytti, vaan kohdunkaulani on vain erikoisen muotoinen eli käyrä ja vino. Se siis näyttää helposti lyhentyneeltä, mutta paremmalla ultralla asia selvisi. Supistuksetkin olivat tutkimukseen mennessä levolla helpottaneet sen verran, että en joutunut jäämään sairaalaan eikä mitään lääkitystä tarvittu, mutta pitää elää rauhallisesti ja levätä paljon. Nyt olen päässyt kesälomalle, joten yritän olla tekemättä mitään, elokuun puolivälissä sitten katsotaan olenko työkykyinen vielä ne neljä viikkoa, mitä töissä pitäisi olla.

Lisäjännitystä tuo kuitenkin äitiyspolilla havaittu oikean munuaisaltaan laajentuma, joten olen menossa kahden viikon päästä taas tutkimuksiin sen takia. On mahdollista että kohtu painaa jotain johtimia ja sen takia mulla kertyy ylimääräistä nestettä munuaiseen, mutta tilannetta pitää siinäkin tapauksessa seurata, ettei se pahene.

Ruiskaunokki, mulla on supistukset ajoittain kyllä kipeitä, lähinnä polttavaa kipua alavatsalla ja osin selkäpuolella. Nyt kun levon avulla supistuksia on saatu vähenemään, niin kipeitäkin supistuksia on vähemmän eli osa on ihan kivuttomia, samoin ihan supistusten alkaessa ne olivat viikon verran kivuttomia. Välillä kipeiden supistusten aikana tuntuu myös painetta taakse päin eli ikään kuin peräsuoleen päin. Pahimmillaan supistuksia oli useita kymmeniä päivässä, levossakin saattoi tulla parin tunnin ajan muutaman minuutin välein. Nyt niitä on enää ehkä 10-20 päivässä eli valveilla ollessa muutama tunnissa, ja välillä kyllä öisinkin. Kyllähän ne ovat muuttuneet tässä viikkojen varrella ja ovat edelleen joinakin päivinä kipeämpiä/pidempiä tai niitä tulee useammin. Supistukset voivat olla täysin vaarattomia, mutta mulle kyllä sanottiin, että tilanne kannatti ehdottomasti selvittää. Toivottavasti olet päässyt tutkimuksiin! Minäkin olen miettinyt, että eikö kohdunsuuta pitäisi jossain vaiheessa kontrolloida kun supistukset kuitenkin jatkuu, mutta en tajunnut viimeksi neuvolassa asiaa kysyä eikä siitä mulle mitään sanottu.

Auringonkukka, raskausmyrkytys ilmenee yleensä vasta selvästi myöhemmillä viikoilla. Mullakin oli alkuraskaudesta pahoinvointia nimenomaan iltaisin, ei närästystä, mutta oksentelua sen sijaan sitäkin enemmän, ja lievää ylävatsakipuakin esiintyi. Kyllähän tuo sun kipu viittaisi vatsalaukkuun, mutta kannattaa vaikka soitella neuvolaan ja kysyä! Minä ainakin olen pari kertaa kysellyt ihan tyhmiä puhelimitse, eikä toi edes ole tyhmä kysymys 🙂

Nelma 26+2