Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT IVF ICSI PAS 2014 Vastaa aiheeseen: IVF ICSI PAS 2014

Nimetön
Ei-aktiivinen

Tervehdys kaikille!
Kirjoittelen ihan ensimmäistä kertaa mihinkään palstalle vauvatoiveista ja hedelmöittymishoidoista.

Aluksi faktoja… Olen 33 -vuotias. Olen kahdesti ollut raskaana, mutta molemmat ovat olleet kohdunulkopuolisia. Ensimmäinen KU oli 05/2012, jolloin minulta poistettiin oikea munanjohdin. Toinen oli 09/2013, joka hoidettiin solunsalpaajapistoksilla (niitä annettiin 3 kpl). Koko viime loppuvuosi menikin lääkärissä ja verikokeissa ravatessa; tarkkailtiin, että hcg lähti toivottuun laskuun ja, kun ainoaan jäljellä olevaan munanjohtimeen näytti kertyneen verta. Eli oikeastaan, minulla oli koko ajan pientä verenvuotoa. Loppujen lopuksi verta punktoitiin ja söin tulehduslääkkeitä, jotta tilanne normalisoituisi. Tämän toisen KU takia, minut laitettiin sitten TAY:n PGH:lle jonoon ja ensimmäinen aika oli tämän vuoden tammikuussa. Siellä sitten keskusteltiin lääkäreiden kanssa ainoan jäljellä olevan johtimen poistosta ja sen jälkeen sitten aloitettaisiin hoidot. Tähän olin jo syksyn aikana osannut varautua, mutta kova päätös se silti oli. Yritin vaan ajatella, että, mitä minä toimimattomalla johtimella nyt mitään tekisinkään! Operaatio oli siis huhtikuussa. Lääketokkurassa hoitaja ja lääkäri kävivät sanomassa että kaikki hyvin ja mitään ei sittenkään poistettu! Joitain pieniä kiinnikkeitä ja koepala otettiin endo-epäilystä (mitä ei kuitenkaan sitten olekaan!) sekä johdin ”huuhdeltiin” ja tukoksia ei ainakaan näkynyt. Nooh… Vihdoin ja viimein toukokuulla oli lääkärin tarkastus ja siellä sanottiin, että voidaan aloittaa hoidot ja/tai sitten yhtälailla yrittää luomusti! Päätettiin, että aloitetaan hoidot ja yritetään sitä luomuraskautta siinä sivussa!  Kesäkuulla munasolujen kasvatuksen ja keräyksenä saldona oli 27 kpl. Näistä 13 kappaletta hedelmöittyi normaalisti, mutta vain 7 kelpuutettiin jatkoon. 1 tuoresiirtoon ja 6 pakkaseen. Tuoresiirron tulos oli nega ja sen jälkeen alkoi PGH:n kesälomat ja itselleni sekä henkisesti että fyysisesti palautumisaikaa ennen seuraavia alkioiden siirtoja!

Nyt sitten tähän päivään… Elokuun alussa oli lääkärikäynti, irrotuspiikki saman tein, kun munasolu oli jo 17 mm sekä alustava aika PAS -siirtoon varattu. Maanantaina siirrettiin 2 alkiota luonnolliseen kiertoon, kun molempien sulatus ei ollut aivan 100 % onnistunut (eli 3 AB ja 4 BB; alkioiden luokittelu on minulle vielä mysteeri, eli jos teillä on tietoa, niin se otetaan ilolla vastaan), joten piinapäivät ovat nyt meneillään! Tuo kahden alkion siirto tuli yllätyksenä, mutta toivottavasti se toisi meille onnellisen lopputuloksen.