Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT Talvi-kevät plussat 2014 Vastaa aiheeseen: Talvi-kevät plussat 2014

Nelma
Osallistuja

Hei kaikki!

Kiva kuulla taas tauon jälkeen kuulumisianne! Ihana aurinkoinen kesä oli kyllä vähän uuvuttavakin helteineen 🙂

Mä olen ollut ”lomalla” kesäkuun alusta, ensin sairauslomalla supistusten vuoksi ja kun kaikki vaikutti olevan hyvin, siirryin normaalille kesälomalle. Muutama viikko sitten kaikki muuttuikin. Supistuksia tuli enemmän ja kohdunsuu todettiin pehmeäksi, lisäksi mun munuaisaltaan laajentuma oli pahentunut. Sain sairauslomaa ja lähetteen tarkempiin tutkimuksiin munuaisen osalta. Syy tosin tilanteeseen oli selvä: lapsen pää on niin alhaalla, siis jo ihan ”lähtökuopissa”, että se painaa virtsajohtimia ja estää nestettä liikkumasta munuaisesta eteenpäin.

Vajaat kaksi viikkoa sitten munuainen alkoi kipuilla todella pahasti ja jouduin ensiapuun, missä todettiin laajentuman pahentuneen edelleen, pientä munuaisen vaurioitumistakin oli näkyvissä ja toinenkin munuaisallas oli laajentunut. Lisäksi kivut olivat pahentaneet supistuksia niin, että kohdunkaula oli selkeästi lyhentynyt. Päädyin osastolle saamaan kortisonia vauvan keuhkojen kypysyttämiseksi ennenaikaisen synnytyksen varalta sekä lääkitystä supistuksiin ja munuaiskipuihin. Sairaalassa laitettiin lopulta stentti pahemmin laajentuneen munuaisen ja rakon välille, jotta neste pääsisi eteenpäin.

Kotiin päästyäni alkoi heti seuraavana päivänä munuaiskipuilut ja todella kipeät supistuksen uudelleen. Ei muuta kuin uudelle kierrokselle ensiapuun ja synnytyspäivystykseen. Nyt olen kotona lepohoidossa antibioottien ja vahvojen särkylääkkeiden voimin. Tulehdusarvot oli vähän koholla, mutta todennäköisesti stentti itsessään aiheuttaa kovia kipuja, eli helpotusta ei ole ilmeisesti luvassa enää loppuraskauden aikana. Mitään en saa tehdä, ainoastaan levätä, syödä lääkkeitä ja toivoa että pikkuinen pysyisi sisällä vielä muutaman viikon ja että mun elimistö kestäisi vielä kipujen kanssa. Verenpaine on koholla tilanteesta johtuen, ja olo on todella väsynyt. En usko, että pääsen tämän raskauden kanssa täyteen 40 viikkoon, mutta ensin on tavoitteena 34 viikkoa ja sitten 37. Nyt on viikot 30+6 eli vielä riittää sinniteltävää 🙂 Sairauslomalla olen joka tapauksessa äitiysloman alkuun asti.

Sairaalassa minua jo valmisteltiin pikkukeskosen syntymään kaikin tavoin, joten alkujärkytyksen jälkeen nyt on onneksi sellainen tunne, että vaikka pikkuinen syntyisi piankin, tiedän että sillä on hyvä mahdollisuudet selviytyä. Ja jokainen päivä lisää mahdollisuuksia! Vauvan varusteet on edelleen enimmäkseen hankkimatta, joten vietän aikaani nyt verkkokauppojen valikoimia selailemalla.

Ruiskaunokki, toivottavasti poika tekee vielä käännöksen, mutta kyllä nuo kääntöyrityksetkin kuulemma usein onnistuvat! Itsekään en vielä tiedä, aiheuttaako esim. mun munuaisten tilanne päätymisen suunniteltuun sektioon, mutta mieluummin se kuin liian iso riskinotto ja hätäsektio.

Toivottavasti teillä muilla on ollut rauhallisempaa ja voitte hyvin!

• Tätä vastausta muokkasi 6 vuotta, 3 kuukautta sitten Nelma.