Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT ivf 2015 Vastaa aiheeseen: ivf 2015

helinä
Osallistuja

Heippa kaikki!

Yksi uusi IVF:läinen ilmoittautuu mukaan keskusteluun.
Oma lapsettomuushistoria on seuraavanlainen:
– lasta yritetty saada n. 2,5 vuotta
– ikä 36 vuotta (en suostu uskomaan tätä ongelmien syyksi!! Ainakaan pääsyyksi :-))
– ensin tutkimuksiin yksityiselle: miehen siittiöt täysin ok eikä itsellänikään mitään ongelmia, kiertokin ollut aina säännöllinen kuin mikä ja ovulaatioplussa joka kuukausi
– yksityisellä reilun vuoden sisällä kaksi inseminaatiota eikä kummastakaan mitään, joissakin kierroissa lääkkeistä tuli liikaa folleja ja välillä kiertokin meni aivan sekaisin, syynä lääkkeet…
– päästiin julkiselle n. puolen vuoden jonotuksen jälkeen ja siellä vajaan vuoden sisään yksi inseminaatio, josta ei mitään: muissa kierroissa joko ei saatu lääkäriaikaa tai ovis osui viikonlopulle, jonka takia lisää odottelua
– nyt takaisin yksityiselle kun hermot eivät kestäneet epävarmuutta lääkäriajan saamisesta: pyydettiin heti IVF-hoitoa
– takana yksi surkeahko IVF, jonka onnistuminen tosin vielä epävarma (onneksi?!)

Surkean IVF:n tästä teki oikeastaan se, että taisi löytyä ainakin yksi syy meidän vaikeuksiin eli mun munasolut oli kaikki heikkolaatuisia. Tai ehkä se on oikeastaan hyvä juttu, kun halusinkin tietoa mahdollisista syistä!
Punktiossa kerättiin 20 solua, joista 5 hedelmöittyi, mutta vain yksi pääsi siirtoon asti. Ja sekin lekurin asteikolla surkein mahdollinen siirrettävä. Taisi lääkkeet taas riehaannuttaa munarakkulat kasvamaan, ja lääkärikin totesi, että näissä jutuissa määrä ei korvaa laatua.

Onko teillä muilla kokemuksia huonolaatuisista munasoluista? Oletteko saaneet laatua jollakin keinolla parannettua? 🙂
Itse en vielä kysellyt tarkempaaa analyysiä huonolaatuisuudesta. Ajattelin odottaa rauhassa tuloksen ja jos nega, niin sitten pyydän lekurilta lisäinfoa laadusta.

Tuli vielä mieleen se, että vaikka mulla noita munarakkuloita oli toi huikea määrä, niin mä pystyin punktiota edeltävänä iltana vatsalihasjumppaan ja vielä spinningiinkin! Mutta punktion jälkeen oli sitten järkky kivut vatsassa, ei alavatsassa vaan taisi nestettä kertyä vatsaonteloon tms. Suorassa seisominenkin oli tukalaa monta päivää. 🙁

Mukavaa illan jatkoa kaikille!