Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT ivf 2015 Vastaa aiheeseen: ivf 2015

Salvia80
Osallistuja

Hei kanssatoverit,

Olen lukenut kirjoituksianne varmasti yli vuoden verran ja nyt innostuin uutena mukaan. Kovasti täällä on kohtalotovereita, ja saman ikäisiäkin, joka kertoo tietysti siitä miten yleistä lapsettomuus on.
Meidän tarina on lykykäisyydessään tässä: luomuyritystä takana pian 9 vuotta, välillä olemme unohtaneet koko asian ja niin kuin joidenkin kirjoituksia olen lukenut, itsellänikin vei liian kauan aikaa sulatella asiaa hoitoihin lähtemisestä. Mies olisi ollut valmis jo aiemmin. Toivoin koko ajan, että syy löytyisi minusta ja olisi joku helpompi tie. Meillä lapsettomyyden syy miehen siittiöissä. Heinäkuussa 2014 jämäkkä gynekologi sai silmäni aukeamaan. Eipä tarvi jälkikäteen jossitella, ettei tätä korttia katsottu.

Suurimmat esteet loin itse omilla ajatuksillani, kun tietoa ei ollut tarpeeksi saatavilla. Suurimmat syyt olivat kalliit hoidot ja työkuvioiden yhteensovittaminen. Eikä se kovin helppoa ollutkaan. Kun rumbaan lähdettiin mukaan, selvisi kesken piikitysten, että yhtenä viikkona minun piti käydä kolme kertaa klinikalla kesken työpäivän, yhteen reissuun kun menee aikaa 3-4 tuntia, sillä olemme linja-autojen varassa.

Liikkuvan työn ansioista ekasta ICSI-hoidosta jotenkin selvittiin. Parille lähimmälle työkaverille kerroi asiasta kun menoja tuli niin paljon. Meillä kun ei ole töissä minkäänlaista särkymävaraa tai sairastumisen mahdollisuutta olemassa, se luo lisästressiä siitä, että pysyy itse kunnossa. Punktiopäivän olin ylityövapaalla, mutta seuraavana päivänä oli mentävä töihin, vaikka tunsin etten ollut täysin kunnossa.

Minulla oli hyvä tuuri, että mitään komplikaatioita ei tullut ja voin kohtuuhyvin hoidon ajan, lievää päänsärkyä lukuunottamatta. Myös miehen on vaikea järjestää poissaoloja töistä. Hän sairastui kesken kaiken keuhkokuumeeseen. Vastoinkäymisistä huolimatta alkioita kuitenkin saatiin 9 ja niistä 4 hedelmöittyi. Kolme selvisi punktiopäivään mennessä, joista yksi siirrettiin ja siitä nega. 2 alkiota pakastettiin. Viimeisin PAS hoito oli tammikuussa, mutta se alkiot eivät selvinneet sulatuksesta, joten siirtoa ei tullut.

Nyt taas säästetään euroja ykistyiselle hoitoon ja toivotaan, että ennen klinikan kesätaukoa ehdittäisiin yksi hoito tekemään. Silloin haluan olla kesälomalla, ettei työkuviot aiheuttasi stressiä entisestään stressaavaan tilanteeseen.

Kiinnostaisi tietää onko kenenkään miehellä tukihoitona tablettilääkitys? Jos on, millaisia kokemuksia? Meillä ainakin veriarvot nyt parantuneet, kun on syönyt lääkkeitä 7kk.

Olen koittanut ottaa tämän seikkailuna, kysellä paljon ammattilaisilta ja yrittänyt kääntää kipeät kokemukset voimavaraksi, eihän tässä muuta voi. Vaikka eihän se joka päivä näin mene, kun jostain tulee puolituttu joka paiskaa lapsettomuuden vasten kasvoja. Ympäristö kun ei aina anna unohtaa asiaa. Voimia kaikille tunnevuoristorataan ja toivotaan mahdollisimman paljon toiveiden toteutumisia tänä vuonna!