Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT ivf 2015 Vastaa aiheeseen: ivf 2015

Miriam
Osallistuja

Kiitos mago ja vohveliini rauhoituksesta! Koitan nyt sitten tappaa aikaa kipuilevan vatsan tämän päivän, ja vastustan kiusausta tekstata lääkärille (jonka numeron sain hätätapauksia varten).

Valkosiipi, ihme juttu, kokeilin googlailla Adoulaa mutten oikein löydä mitään, antaa vain doula-hittejä. Olisikohan sama asia?

Suuri hatunnosto Salvialle, Pampulalle ja Pipatsulle pitkien taivalten taittamisesta, ja usein varmasti vielä kovin herkissä (fyysisissä ja henkisissä) tiloissa.

Eilen sain hyvän läksyn ennakkoluuloistani. Tämä vanha kaveri, joka sitten laittoi piikinkin, ei ollutkaan läpikäynyt mitään hoitoja! Olin vain olettanut niin, koska tiesin heidän yrittäneen ja toivoneen lasta jo 8 vuotta. Omassa pienessä maailmassani oletin, että tottakai ovat sitten lähteneet samalla tavalla hoitoihin kuin minäkin (ja me kaikki täällä). Mutta olivatkin päättäneet, että kovasti toivottu lapsi tulee jos se luonnollisesti suodaan, ja muutoin pyritään viettämään hyvää elämää kahdestaan. Ja sitä he tekevätkin. Oli inspiroiva keskustelu.

Kun usein puhutaan ihmisten tyhmistä kommenteista. (Itselleni on sanottu: ”ota koiranpentu”, ”paijaile vauvoja niin paljon kuin mahdollista”, ”hankkiudu eroon henkisistä blokeistasi”, ”juo vihersmoothieita”, ”ihan sama vaikka adoptoisi koska itse en kokenut biologista sidettä vauvaani alkukuukausina”, ”adoptoi sillä alkaa olla jo kiire”). Eilen olin itse luisua tyhmäksi kommenotijaksi! Tämä kaverini ei muun kovenevan lääkityksen takia ensi vuodesta alkaen saa edes yrittää raskautumista. Joten enkös kokenutkin tarvetta kehottaa, että kokeilisit nyt pian vielä niitä klomeja, ja sitä sun tätä… Ja aiemmin 37-vuotiaalle sinkkukaverilleni saarnasin spermapankeista. Kommentoijan saappaissa kai sitä on sellainen olo, että kun toivoisi niin kovasti, että toinen onnistuisi toiveissaan, ja haluaa vain kovin jotenkin auttaa (joskin ignorantisti ja ajattelemattomasti).

Ystävyyssuhteista voisin vuodattaa ikuisuuden, joten totean vain, että hiljaista myrskyä läpikäyvät, enkä nyt enää ihmettele lainkaan sitä ettei omilla vanhemmillani ollut lapsuus- ja nuoruusaikanani lainkaan ystäviä, kun sain sivuteitse kuulla, että olin >10 vuoden yrityksen (ainoa) tulos.