Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT IUI 2015 Vastaa aiheeseen: IUI 2015

Surenkorento
Osallistuja

Pipu,

kuinka monta kertaa tässä esimerkiksi viimeisen puolen vuoden aikana olenkin jo miettinyt, että olenko huolehtinut ehkäisystä aina aivan turhaan, tai mitä jos emme mieheni kanssa olisi tapaamisesta lähtien ehkäisseet raskautta, niin olisiko meillä nyt taapero.

Kun nelisen vuotta sitten aloitin e-pillerit vuosien tauon jälkeen, minut käsiteltiin uutena aloittajana ja siksi samalla minut myös ultrattiin. Tuolloin kaikki näytti olevan kunnossa, eikä munasarjojen koossa ollut mitään huomauttamista. Ei ehkä siis ihme, että olen miettinyt syksystä lähtien, että olisiko meillä ollut mahdollisuudet vielä suhteemme alkuaikoina.

Ensimmäinen yksityisen puolen gyne, jolla kävin talvella jatkotutkimuksissa, töksäytti, että ”parikymppisenä sulla ei olis varmaan ollut mitään vaikeuksia tulla raskaaksi”. Niin, myöhästyinkö tuosta junasta? Sitä selvitellään nyt.

Ammattilaisten ohjeistukset tai sanomiset ovat omiaan viemään fiilikset kyllä ihan kaikesta. Tuttu juttu, Pipu, meillekin. Meillä oli luomuyrityksiä käytännössä joka kierrossa aina siinä kierron keskivaiheilla limaisten päivien ympärillä, spontaanisti ja siitä sen itsensä ilosta, useita. Sitten omalääkäri ”määräsi” yrityksiä jokaiselle kierron viikolle ainakin kerran, ”koska se ovulaatio voi kuitenkin tapahtua milloin tahansa”. Siis jos kiertoni on aina 28pv ja limapäivät on siinä puolivälissä, niin millä ihmeen mahdollisuudella ovuloisin kierron ensimmäisellä tai viimeisellä viikolla, ihan oikeasti?

Lapsettomuuspolin lääkäri vähän ihmetteli ensimmäisellä tapaamiskerrallamme, että miten omalääkäri on voinut ohjeistaa noin, kun minulla ei ole edes epäsäännöllinen kierto.

Ja itkuinen minäkin olin. Tuntui jotenkin kamalan ahdistavalta puhua yksityisistä asioista jonkun muun kuin oman mieheni kanssa. Tunsin itseni niin vajavaiseksi naiseksi ja vaimoksi, kun kerran miehen näytteestä ei ollut löytynyt mitään vikaa. Olen kokenut olevani pettymys omia lapsia toivovalle miehelleni. Entä jos raskaantuminen onkin nyt vaikeaa vain siksi, että vuosia sitten en missään nimessä halunnut äidiksi? Entä jos ne toiveet toteutuvatkin nyt?

Lueskelen lähinnä netistä tai katson tv:stä jotain vauva-aiheisia juttuja, mutta oikeisiin kirjoihin en ole vielä koskenut. Olisiko se sitten jo liian konkreettinen tuska? Olenko jo luovuttanut, jos ostan ja luen oikean kirjan aiheesta? Kiitos kirjallisuusvinkeistä, ehkä niidenkin aika on pian.

Voimia Pipu tähän ensimmäiseen inssiin 🙂

1st IUI Feb '15, 2nd IUI Mar '15, 3rd IUI on April Fools' Day '15. 1st IVF May/June '15, 1st PAS Aug '15 (didn't happen). 2nd IVF Nov '15 and two stripes in the morning of the 30th Nov.