Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT ivf 2015 Vastaa aiheeseen: ivf 2015

Liitu
Osallistuja

Heissan,

on taas ehtinyt vierähtää viikko jos toistakin siitä kun viimeksi kirjoitin. Jotenkin vain on ollut saamaton olo. Kiitos joka tapauksessa kannustuksista viime viestiin. Ja onnittelut kaikille plussanneille (Vohveliini, Valkosiipi, ja oliko vielä joku..?) – toivon teille paljon onnea matkaan!

Sympatiat ja lämpimät halaukset myös teille, joille ei vielä ole plussia tullut (Heimunen, rutistus). On hyvä, että pystyy purkamaan niitä pahimpiakin tuntoja tänne ja huomata, että ne samat tunteet ja ajatukset ovat tuttuja monelle muullekin. Vaikka itsellä on alkamassa vasta neljäs ivf/icsi -kierros, olen jostain syystä yrittänyt kuluneen vuoden aikana käsitellä myös sitä ajatusta, että entä jos nämä hoidot eivät tuo tulosta. Ajatus on ahdistava ja surullinen, mutta jotenkin se kuitenkin on auttanut myös, kun sitä on käsitellyt. Olen lukenut blogeja ja muita juttuja, jotka sitä ovat käsitelleet, ja olen miettinyt myös sitä, että mitä muita vaihtoehtoja on. (Tiedän, että adoptio ei ole kaikille, mutta olen sitä itse omalla kohdallani myös jo hieman pohdiskellut.) Ja kuinka kaikesta huolimatta, jos hoidot eivät onnistu, on pystyttävä tämän asian kanssa elämään eteenpäin, niin vaikeaa kuin se varmasti onkin.

Miriam, käsityksen mukaan agonisti on juuri tuo pitkän kaavan hoito ja antagonisti lyhyen. Ja jostain luin vielä joskus jostain lyhyen lyhyestä ”micro flare” -hoidosta (?). Ja mitä tulee noihin etuihin pitkä vs. lyhyt kaava, niin näyttää siltä, että edes alan ihmiset, jotka näitä tutkivat, eivät ole ihan yhteisymmärryksessä kumpi on parempi. Joissakin lukemissani tutkimuksissa olivat saaneet paremmat tulokset lyhyellä kaavalla ja taas jossain toisessa pitkällä kaavalla. Mutta suuren suuria nuo erot eivät näytä olevan. Pitkässä kaavassa ilmeisesti tuo OHSS:n riski on hiukan suurempi. Mutta en tiedä… jotenkin tuntuu, että vaikka paljon pystytään tänä päivänä tekemään, niin silti, mitä tulee esim. näihin hedelmöityshoitoihin, tuntuu, että on niiiiin paljon epäselvää, epävarmaa ja tietämättömyyttä.

Ekalla klinikalla, jossa viime vuonna kävin nuo kolme hoitoa läpi, oli tuo lyhyt kaava käytössä. Nyt vaihdettuani klinikkaa, tämä eka hoito siellä on alkanut pitkällä kaavalla. Tänään on alasajon kolmas päivä eli decapeptyliä pistellään nahkan alle. Mua niin hirvittää tuo stimulaatio vaihe, kun silloin piikit pistetään lihakseen. : -/

Vielä muuten onnittelut Pullervolle huikeasta saaliista! Lumikko, toivottavasti ovulaation bongaus menee hyvin, ja Miriam, sormet ovat ristissä inssisi onnistumiseksi!