Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT IUI 2015 Vastaa aiheeseen: IUI 2015

Evita
Osallistuja

Hei kaikki,

negahan sieltä tuli että pätkähti! Olen nyt tuottanut kuuden hoitokierron aikana jalkapallojoukkueellisen verran folleja eikä ensimmäistäkään raskautta ole alkanut 🙁 Onhan tässä joku älytön epäsuhta! Vaikka 70 % munasoluistani olisi parasta ennen pvä mennyt-kamaa, niin joukkoon olisi silti pitänyt mahtua hyviäkin yksilöitä. Ensimmäistäkään syytä ei ole meillä löytynyt raskautumisvaikeuksiin: kohtu normaali, munatorvet auki, hormoonitasot, kilpirauhasarvot ja verensokeri viiterajoissa, ei PCOS:aa, ei endoa. Limakalvo on aina ollut riittävän paksu ja follit hyvän kokoisia ja -muotoisia. Ainoa asia, mikä on löytynyt on miehen normaalia vähäisempi sperman tilavuus eli määrä, tosin siittiötiheys on sitäkin parempi, ja minulla kaksi myomaa kohdussa, joiden ei kuitenkaan yhdenkään lääkärin mukaan pitäisi vaikuttaa raskautumismahdollisuuksiin.

Olemme alkaneetkin epäillä jo useampi kierto sitten, että OI-hoidot eivät meitä auta, koska ongelma on meillä jossain muualla kuin ovulaation puuttumisessa. Mitkään löydökset (progesteroni-, FSH- ja LH-arvot, ovulaatiotesti) eivät tue sitä, että minulla olisi ovulaatiohäiriö. Kun tulosta ei hyvästä hoitovasteesta huolimatta ole tullut, olen tulkinnut lääkäreiden ajattelevan, ettei ovulaatiota kuitenkaan kaikesta huolimatta tapahdu. Se on johtanut omituiseen juupas-eipäs väittelyyn ja vaatimukseen, että esitän joka kierrossa positiivisen ovulaatiotestin. Minulla on koko elämäni ollut säännöllinen kierto, eikä mitään hormoonihäiriöitä, joten ei ole oikein mitenkään mahdollista, etten ovuloisi säännöllisesti (kukaanhan ei ovuloi aina). Meidän paikkakunnalla inseminaatiot ostetaan yksityiseltä klinikalta. Olipa ihanaa, kun ensimmäiseen inssiin mennessäni lääkäri tokaisi katsottuaan tietoni, että ”eihän sinulla mitään ovulaatiohäiriötä ole!” Teki mieli huutaa, että Halleluja – en taidakaan olla hullu 😀

Ikävä puoli tässä kaikessa on tietysti se, ettei ole syytä mitä hoitaa. Hoitopaikkamme vastaava lääkäri heitti jo varhaisessa vaiheessa hoitoja ”valistuneena arvauksena” mahdolliseksi syyksi kovakuoriset munasolut (siittiöt ei pääse sisään) tai geneettisen yhteensopimattomuuden. Kovakuorisiin munasoluihin ei voi saada mitään apua ilman IVF-hoitoja, koska ne vaativat alkiokuoren avauksen. En tiedä, onko geneettinen yhteensopimattomuus oikeasti lääketieteellinen käsite, mutta sillä tarkoitetaan sitä, että joidenkin on helpompi lisääntyä keskenään kuin toisten. Kun googletin ”geneettinen yhteensopimattomuus” sain tulokseksi, että eri eläinlajit eivät voi risteytyä keskenään. Olen luullut tähän asti, että ollaan miehen kanssa ihmisiä kumpikin 😀

No, mutta nyt alkaa uusi kierto uudella ja pienemmällä lääkityksellä. Nyt pistelen menemään Gonal F:ää 37.5 IU kierron päivinä 5-9 ja sitten folliultraan. Kyselit Sudenkorento, onko paino noussut hoitojen aikana. Tänään on ainakin pakko tehdä illalla lohtupannari 🙂

Mukavia keväisiä päiviä teille kaikille! 🙂