Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT IUI 2015 Vastaa aiheeseen: IUI 2015

Evita
Osallistuja

Tervehdys kaikille! 🙂

Oon ollut niin järkyttävän väsynyt, et en oo jaksanut tännekään kirjoitella – lueskellut olen kyllä aina välillä teidän muiden päivityksiä. Miulla oli ensimmäisen inseminaation jälkeen tukilääkityksenä Crinone-geeli 90 mg*1 ja tähän toiseen vaihdettiin Lutinus 100 mg*2 ja luulen että väsymys on johtunut tosta korkeammasta progesteronimäärästä. Ootteko huomanneet, että progesteroni aiheuttaisi teille väsymystä? Progesteroni taitaa olla myös vastuussa loppukierron vitutuksesta, on tullut huomattua taas tässä kierrossa 😀

On varmasti vaikea pitää toivoa yllä, jos ei ole kertaakaan onnistunut luomusti 🙁 Onhan se totta, että raskauden alkamisen todennäköisyys ei kasva usean vuoden yrittämisen jälkeen ja kyllä sen itsekin kipeästi tiedostaa. Me olemme kuitenkin kerran onnistuneet, joten minun on pakko uskoa, ettei se ole meille mahdotonta, ellei joku meissä ole muuttunut radikaalisti sen jälkeen – varsinkaan kun meille ei ole tehokkaimpia hoitoja tarjolla. Miulla on tosiaan tullut jo yli vuotta vastaava määrä folleja hoitojen aikana, joten luulisi kaiken todennäköisyyden mukaan raskauden alkamisen olevan vain ajan kysymys. Ehkä olen katteettoman optimistinen, mutta onhan sekin itselle helpompaa. Joskus sitä kyllä ihmettelee itsekin, miten kauan sitä oikein jaksaa toivoa ja pettyä…

Tuosta avun saamisesta/hakemisesta vielä. Hiiruli, onko teidän paikkakunnalla mitään ns. matalan kynnyksen paikkaa, jonne ei tarvita lähettä tai ajanvarausta, vaan voi vain kävellä suoraan sisälle, esim. kriisikeskus tai päivystävä mielenterveyspoliklinikka? Mielenterveyspäivystys voi tietysti kuulostaa jotenkin liian raskaalta tai vakavalta, mutta ne palvelevat ihan kaikkia ongelmien ”tasosta” riippumatta, tai ainakin sitten ohjaavat oikeaan paikkaan. Perheasianneuvottelukeskuksissa on myös varmasti kokemusta lapsettomuudesta.

Täällä on viritelty keskustelua keinoista joilla selvitä lapsettomuuden kanssa. Miulle on ollut hyvä onni saada puoliso, joka jaksaa ainakin kuunnella sujuvasti (vaikka ajatukset ehkä välillä harhailisikin) miun varmaan välillä loputtomalta tuntuvaa pohdintaa hoidoista ja lapsettomuuden aiheuttamista tuntemuksista. Onneksi meitä on tässä kaksi yhdessä eikä kaksi toisiaan vastaan, muuten oisin paljon heikommilla. Keskenmenon jälkeen hän sanoi, ettei voi varmaan täysin ymmärtää, miltä se miusta tuntuu, mikä oli miusta rehellisesti sanottu. Vaikka kumpikin suree, mies ja nainen kokee varmasti lapsettomuuden hieman eri tavalla.

Luonnossa liikkuminen on toinen asia, joka antaa miulle paljon voimaa. Musiikki on myös aina ollut miulle keino, jonka avulla käsitellä asioita, samoin kirjallisuus ja elokuvat. Oon lukenut ja katsonut kaiken mitä oon lapsettomuudesta saanut käsiini, eikä sitä muuten ole paljon – ihan kuin lapsettomia ei oikein olisikaan! Lohdutan myös itseäni aina välillä herkuilla, mutta kannattaa pitää huolta, ettei se ole ainoa tunteiden käsittelykeino, muuten voi alkaa näkymään vaa’assa – tosin onko sekään nyt aina niin vaarallista… Tykkään myös paljon saunoa ja hoitaa ja hemmotella itseäni kosmetiikalla ja eteerisillä öljyillä. Pieniä iloja, mutta aina niitä isompiakaan ei ole tarjolla. Niin, ja maiseman vaihtaminen aina välillä virkistää.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! 🙂