Etusivu Keskustelu HEDELMÖITYSHOIDOT IVF kevät/kesä 2015 Vastaa aiheeseen: IVF kevät/kesä 2015

Miriam
Osallistuja

Kiitos. Mutta. Minusta tuntuu, että moni joka raskautuu, unohtaa jokseenkin kerta heitolla ison osan siitä, millaista on tässä epävarmuudessa eläminen. Sitten lähetellään ”tsemppiä teille kaikille, minulla on nyt ihana vauveli, olen elävä esimerkki toivosta” -kirjeitä luettavaksi ääneen vertaistapaamisessa tai kirjoitetaan tänne omasta onnen tarinasta.

Tässä tilanteessa minä en halua kuulla ihmisten keijukaistarinoita onnistumisista. En vertaisfoorumeilla. (Muuta kuin tietenkin esim. tällä palstalla IVF-hoitojaan kärvistelleiden onnellisia lopetuksia IVF-polulle, ennen kuin he siirtyvät odottavien ryhmään.) Toisilla on toivoa, toisilla vähemmän. Toiset onnistuvat, toiset eivät. Kyllä minä tiedän, että onnistuakin voi. Eihän hoidoissa muuten käytäisikään.

Mutta haluan täällä keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa. Tieto siitä, että monella on nyt asiat hyvin ja vauva mahassa tai vierellä, ei tee oloani paremmaksi. Päinvastoin. Mahdollisuus keskustella ja vaihtaa ajatuksia toisten samassa tilanteessa olevien kanssa on se, mitä täältä haen.

Tämä on tietenkin vain minun lähestymistapani tähän selviytymiskamppailuun. Ehkä joku toinen saa toivon tarinoista voimaa, en tiedä.